هموار شدن راه برای نجات مشیرالسلطنه تهران

به گزارش گردشگران شاد، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، هموار شدن راه برای نجات مشیرالسلطنه تهران مشاهده می گردد.

هموار شدن راه برای نجات مشیرالسلطنه تهران

راه برای نجات مشیرالسلطنه هموار شد

آخرین آسیب های آشکار نشسته بر پیکر بخشهای مختلف مسجد مشیرالسلطنه از ساعت قدیمی گرفته تا شبستان ها و سقفی نیمه تخریب شده ای که قرارشان بر ایجاد حجره های جدید بوده یا حتی کتابخانه ای که سالهاست در همان پشت بام مسجد متروکه مانده و محل انبار وسایل غیرقابل استفاده شده، یا کاشی های طبله زده جداره حیاط و حتی مطبخ قدیمی آشپزخانه که حالا کاملا مدرن شده تا همین چند ماه قبل به وضوح دیده می شدند، آسیبهایی که هیات امنای مسجد کوشش داشتند دست کم برای حفاظت از اصل بنا، آنها را برطرف نمایند، اما...

بعد از مدتها و چند بار رفت وآمد کارشناسان میراثی اوایل سال جاری بود که شهرداری منطقه 11 از آغاز بازسازی این مسجد تاریخی از ابتدای شهریور اطلاع داد، هر چند آغاز بازسازی چند ماهی به عقب افتاد، اما بالاخره شهرداری منطقه نخستین خبر برای آغاز این بازسازی را با آغاز تعمیر یکی از قدیمی ترین ساعتهای نصب شده بر جداره بنایی تاریخی در تهران منتشر کرد.

خبری که هنوز از دست به کار شدن کارشناسان بازسازی شهرداری برای جلوگیری از کج شدن بیشتر نقاره خانه مسجد که ساعت نیز روی آن است، حرفی نمی زند؛ اما تاکید می نماید که در فرایند بازسازی جداره این مسجد پاکسازی و حذف زوائد و آلودگی بصری آغاز شده و پس از آن حذف باتیس ها، آجر کاری و بندکشی، بازسازی سقاخانه و بازسازی درب ورودی انجام خواهد شد.

بازسازی اضطراری برای حذف زوائد است و برطرف ایراد سازه مناره مسجد

با این وجود اما مرتضی ادیب زاده، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران این عملیات بازسازی را توسط شهرداری منطقه 11 و با نظارت کارشناسان این اداره کل و با تاکید بر حفاظت و بازسازی جداره اصلی می داند و می گوید: در این عملیات بازسازیی؛ حذف زوائد بصری، اندودهای الحاقی ماسه سیمان روی جداره و پاکسازی و بند کشی آجرهای نما و بازسازی ورودی مسجد و سقاخانه در ضلع جنوبی جداره مطابق با حالت اولیه جداره و بازسازی و احیای مناره شامل پاکسازی و بندکشی آجرهای جداره مناره و آنالیز شرایط ایستایی مناره و همچنین برطرف معایب سازه ای آن است. همچنین اقدامات حفاظتی نیز توسط این اداره کل اجرا شده که از جمله می توان به طراحی و اجرای کانال دفع رطوبت در شبستان اصلی مسجد اشاره نمود.

وی اما درباره طرح در دست ساخت روی پشت بام مسجد که تا به امروز نیز بخشی از سقف بنا در ضلع شمالی مسجد تخریب شده و اسکلت آهنی قرمز رنگی روی آن سوار شده، اظهار می نماید: بعد از دیدن این سازه مکاتبات مورد احتیاج برای متوقف کردن ادامه کار در این بخش از مسجد با شهرداری منطقه انجام و تاکید شد که برای این پروژه هیچ مجوزی از میراث فرهنگی دریافت نشده و آنها موظف هستند تا در اسرع وقت نسبت به جمع آوری این سازه اقدام نمایند.

او همچنین به انجام آنالیز های مورد احتیاج برای جمع بندی آسیب هایی که به این بخش از پشت بام مسجد وارد شده، اشاره می نماید و می گوید: با انجام آنالیز ها اعلام نظر نهایی انجام می گردد و برای اقدامات بعدی آن تصمیم گیری می گردد.

سرویس های بهداشتی فقط بهسازی می شوند، نه اضافه

ادیب زاده همچنین درباره نامه 19 مرداد پرهام جانفشان، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران به شهرداری منطقه 11 مبنی بر ساخت سرویس بهداشتی و آشپزخانه در فضای باز پشت مسجد که بیان کرد؛ نظر به اینکه احتیاج مسجد مشیرالسلطنه به تاسیسات فوق با ساخت و ساز با رعایت کلیه نکات ایمنی و بدون حفر زیرزمین و همچنین بدون دخل و تصرفی در ابعاد دیوارها موافقت می گردد. ضرورت دارد نقشه های نما پس از اجرای اسکلت جهت آنالیز و تایید به این اداره کل ارسال گردد شرح می دهد: براساس طرح ارائه شده قرار است فقط بهسازی سرویس های بهداشتی در این فضای تاریخی انجام گردد، براساس ضوابط میراث فرهنگی هیچ چیز جدیدی نباید به این فضای تاریخی اضافه گردد.

وی پیرامون هموار شدن راه برای نجات مشیرالسلطنه تهران بیان می نماید: برای دیگر بخشهای مسجد که در حال حاضر جزیی از پروژه بازسازی اضطراری نیستند، کاری انجام نمی گردد، اگر قرار بر انجام آنها باشد احتیاج به انجام استعلام و ارائه طرح بازسازیی جدید به میراث فرهنگی است.

او با تاکید بر نظارت کارشناس میراث فرهنگی استان تهران در بازسازی بنا و لزوم توجه برای بازگشت آن به حالت اولیه در بخشهای مختلف، اضافه می نماید: همه المان ها، نشانه ها و ساختار بنا باید در بازسازی به حالت اولیه برگردانده گردد.

وی تعمیر و راه اندازی ساعت مناره مسجد پس از سالها را یکی از اقدامات مهم و قابل توجه این پروژه می داند و تاکید می نماید: در طول سالهای گذشته این ساعت از کار افتاده و ساکن شده بود، به همین دلیل بر تعمیر و بازسازی آن تاکید شد و شهرداری متخصص تعمیر ساعت را خود شناسایی و برای کار معرفی کرد.

معاون میراث فرهنگی تهران با این وجود اولویت امروزی بازسازی این بنای تاریخی را به انجام اقدامات استحکام بخشی روی مناره و اقدامات سازه ای برای برطرف یکسری موانع سازه ای می داند و ادامه می دهد: کار برای پاکسازی بنا آغاز شده اما مدت زمان آن در این فصل کار بستگی به نیروهای انسانی دارد، اما هر چند طرح گستردگی زیادی ندارد، ولی بسیار پر کار است و احتمالا تا حدود چهار ماه آن به طول می انجامد، اگر شرایط آب و هوایی کمک کند.

وی همچنین درباره بازسازی کاشی های تاریخی طبله زده بالای سر در حجره های این مسجد مدرسه می افزاید: در بحث کاشی ها اگر احتیاج به نیروی متخصص داشته باشند از میراث فرهنگی درخواست می نمایند که ما وارد می شویم.

ادیب زاده با تاکید بر اینکه یکسری اقدامات برای بازسازی این مسجد از قبل برنامه ریزی شده اند، می گوید: با این وجود ممکن است در زمان انجام آن پروژه، کارشناسان و ناظر با معایب دیگری روبه رو گردد که آن جز مواردی است که باید در پروژه های بازسازیی رسیدگی گردد.

بازسازی کتابخانه و آنالیز شرایط آشپزخانه قدیمی در آینده انجام می گردد

معاون میراث فرهنگی تهران اما ساماندهی و بازسازی بعضی از بخشهای فضای مسجد مانند کتابخانه روی پشت بام که در حال حاضر به فضایی متروکه تبدیل شده یا فضای آشپزخانه قدیمی مسجد را مربوط به پروژه بعدی بازسازی در آینده می داند و ادامه می دهد: فضاهایی که کاربری ناهمگون دارد یا فضاهایی که استفاده مناسب نشده، باید در مراحل بازسازیی آینده مورد توجه قرار گیرند و ناظر میراث فرهنگی موظف است تا با بازبینی این فضاها در زمان انجام عملیات ساماندهی و بازسازی در این فصل بازسازیی، موارد مورد نظر را به مشاور و پیمانکار طرح ارائه دهد تا در آینده مورد توجه قرار گیرد.

منبع: همگردی

به "هموار شدن راه برای نجات مشیرالسلطنه تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هموار شدن راه برای نجات مشیرالسلطنه تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید