اقدام ضد ترکیه مجلس سنا آمریکا موجب خشم آنکارا شد

به گزارش گردشگران شاد، فارس نوشت: وزارت خارجه ترکیه شامگاه سه شنبه به تصویب طرح تحریم این کشور ذیل لایحه بودجه نظامی سال 2020 آمریکا در مجلس سنای این کشور، واکنش نشان داد.

اقدام ضد ترکیه مجلس سنا آمریکا موجب خشم آنکارا شد

به نوشته روزنامه دیلی صباح این وزارتخانه با صدور بیانیه ای تحریم ترکیه به بهانه خرید سامانه پدافند موشکی اس-400 از روسیه را توهین به حاکمیت خود قلمداد نموده و تصمیم واشنگتن برای لغو تحویل جنگنده های اف-35 را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: بار دیگر، پیش نویس قانون مجوز دفاع ملی [آمریکا] برای سال 2020... شامل بندهای خصمانه علیه ترکیه است. اعضای کنگره [آمریکا] که در پی کسب امتیازهای سیاسی داخلی بوده و تحت نفوذ حلقه های ضد ترکیه ای فعالیت می نمایند، به صدمه زدن به چشم انداز بهبود روابط با آمریکا ادامه می دهند.

وزارت خارجه ترکیه با انتقاد از لحن تهدیدآمیز کنگره آمریکا درباره جنگنده های اف-35، توضیح داد: این طرح نشان می دهد که کنگره [آمریکا] به توهین به تصمیمات مستقل حاکمیتی ترکیه به وسیله اتخاذ رویکرد خصمانه غیرمقعول ادامه می دهد و علی رغم عمل کردن ترکیه به تمام تعهداتش، مانع مشارکت ما در برنامه اف-35 می گردد.

به نوشته دیلی صباح، این بیانیه همچنین به تصویب طرح لغو تحریم تسلیحاتی قبرس نیز واکنش نشان داده و می گوید: [این اقدام] هیچ نتیجه ای به غیر از تضعیف کوشش ها در راستای توافق در این جزیره (قبرس) و ایجاد تنش های خطرناک نخواهد داشت. لحن تهدیدآمیز هیچ گاه ترکیه را از برداشتن گام های تامین امنیتی ملی خود منصرف نمی نماید.

وزارت خارجه ترکیه در خاتمه تاکید نمود که اقدامات ضروری در پاسخ دادن به چنین طرح هایی را انجام می دهند.

مجلس سنای آمریکا بامداد چهارشنبه در اقدامی - که به زعم بعضی تحلیلگران، ضد ترکیه ای تلقی می گردد - به لغو تحریم تسلیحاتی سی ودو ساله قبرس رأی مثبت داد.

روابط آمریکا و ترکیه در ماه های گذشته به واسطه مجموعه متعددی از اختلافات به شدت پرتنش شده و حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید نموده است که ممکن است اقتصاد ترکیه را نابود کند. آمریکا همچنین ترکیه را از برنامه فراوری مشترک جنگنده اف-35 کنار گذاشته و جنگنده های فروخته شده به این کشور را هم تحویل نداده است. در روزهای گذشته بعضی رسانه ها گزارش داده اند که آنکارا اخراج نیروهای آمریکایی از پایگاه نظامی اینجرلیک را آنالیز می نماید.

قطعنامه به رسمیت شناسی نسل کشی ارامنه پیش از این در مجلس نمایندگان آمریکا هم تصویب شده بود. ترکیه در واکنش به آن اقدام، سفیر آمریکا را احضار و مراتب اعتراض شدید خود را اعلام نموده بود.

23311

منبع: خبرآنلاین

به "اقدام ضد ترکیه مجلس سنا آمریکا موجب خشم آنکارا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام ضد ترکیه مجلس سنا آمریکا موجب خشم آنکارا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید