امتحانات سرانجام ترم دانشگاه شهید چمران اهواز به صورت مجازی برگزار نمی گردد

به گزارش گردشگران شاد، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در دانشگاه شهید چمران ریسک نمی کنیم و اگر شرایط مناسب نباشد امتحانات را تا زمان عادی شدن اوضاع و مناسب شدن آن برگزار نمی کنیم.

امتحانات سرانجام ترم دانشگاه شهید چمران اهواز به صورت مجازی برگزار نمی گردد

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزارى دانشجو، محمدعلی دهقان پور، نماینده دانشجویان و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص مسائل و مسائل سامانه آموزش مجازى در پخش زنده اینستاگرامى به تبادل نظر با جلیلی فر، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخت.

جلیلی فر در این تبادل نظر در خصوص سابقه آموزش مجازی در دانشگاه گفت: شروع آموزش مجازی در دانشگاه شهید چمران به سال 84 برمی گردد، اما به طور جدی آموزش مجازی در نیمسال اول 98- 99 با دو یا سه درس به صورت مجازی شروع شد. در این زمان عده ای خرده می گرفتند که آموزش مجازی باعث تضعیف آموزش حضوری می گردد، اما در معاونت آموزشی اعتقاد داریم آموزش باید ترکیبی باشد. در ابتدای ترم دوم 98-99 درس فیزیک (1) و ریاضی (1) برای بسیاری از دانشکده ها در سامانه آموزش مجازی دانشگاه ارائه کردیم با وجود این، باید کار های بیشتری در این زمینه انجام دهیم و خودمان را بروز کنیم و با شرایط آموزشی دنیا همراه شویم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه نمود: در دانشگاه سه سامانه LMS، Adobe connect و درس افزار به آموزش مجازی اختصاص دارند. یک سامانه هم برای دانشکده دامپزشکی است. برای راه اندازی سامانه درس افزار، از دکتر رشتی و دکتر نادران درخواست کردیم که با استفاده از ظرفیت دانشکده مهندسی اقدام به راه اندازی این سامانه نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص بعضی مسائل سامانه آموزش مجازی و گله دانشجویان از کیفیت پایین آموزش مجازی گفت: آموزش مجازی به هیچ وجه جای آموزش حضوری را نمی گیرید، اما در شرایط خاص هستیم. سامانه دارای عیب و ایراداتی است مثلا ممکن است قطع گردد یا کسی نتواند وارد سامانه گردد و از امکانات استفاده کند، ولی همه دانشجویان ناراضی نیستند. در حد توان خود، آموزش مجازی را انجام دادیم. نارضایتی آن دسته از دوستان و دانشجویان را درک می کنیم و اساتید دانشگاه هم آمادگی لازم برای ارائه آموزش مجازی نداشتند، اما اکنون اساتید و همکاران بنده در حال کوشش هستند که محتوای درسی مناسب با آموزش مجازی را برای دانشجویان فراهم نمایند. سامانه های آموزشی ما فعال هستند، اما خیلی از دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های کوچک چنین سامانه های فعالی را ندارند.

حضور و غیاب دانشجویان در سامانه آموزش مجازی اجباری نیست

وی ابراز کرد: ما در سامانه ها امکاناتی را قرار دادیم که کلاس های درس ضبط شوند و بعدا دانشجویان بتوانند به آن مراجعه نمایند و از آن استفاده نمایند. اگر برای ما مسجل گردد دانشجویی نمی تواند از آموزش استفاده کند یا امکانات و شرایط لازم برای کلاس های آنلاین را ندارد با آن ها همکاری می کنیم البته این کار به وسیله کمیسیون موارد خاص دانشگاه قابل پیگیری است و در کمیسیون موارد خاص به آنالیز مسائل این قبیل افراد می پردازیم. توصیه می کنیم دانشجویان علی رغم همه مسائلی که وجود دارد، ترجیحا درسی را حذف ننمایند. حذف ترم شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. اگر کسی می خواهد ترم خودش را حذف کند، می تواند به صورت غیرحضوری این کار را انجام دهد. از آخر اردیبهشت اعلام می کنیم و زمانی را تعیین می کنیم که افرادی که به هر دلیل تمایل به حذف ترم خود دارند بتوانند به صورت غیرحضوری به وسیله سامانه ای که راه اندازی می کنیم، ترم خودشان را حذف نمایند. اینکه جزو سنوات محسوب می گردد یا نمی گردد مقررات آموزشی خاص خودش را دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین درباره نحوه حضور و غیاب دانشجویان گفت: در هیچ جایی نگفتم حضور و غیاب اجباری است. به هیچ وجه حضور و غیاب اجباری نیست. دانشجویان بر اساس تعهدات آموزشی خود، در سامانه های آموزش مجازی حضور پیدا می نمایند. ما در این سامانه ها در این شرایط نمی توانیم حضور و غیاب انجام دهیم. اصلا منطقی هم نیست مثلا ممکن است دانشجویی نتواند به هر دلیل در کلاس آنلاینی شرکت کند، ولی چند ساعت بعد وارد سامانه گردد و از تدریس ضبط شده استفاده کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره شرایط دانشجویان ترم آخری که در شرف فارغ التحصیلی هستند، گفت: اگر کسی اقدام به حذف ترم کند، نمی توانیم فارغ التحصیلش کنیم. برای تمام دانشجویان کارشناسی دروس نظری را به صورت مجازی ارائه کردیم، ولی دروس عملیاتی را در زمان مناسب که از طرف ستاد ملی پیشگیری و مدیریت مقابله با کرونا اعلام می گردد برگزار می کنیم. البته در هنگام بازگشایی دوباره دانشگاه اولویت برگزاری کلاس ها و امتحان با ترم آخری هاست. اگر قرار است تصمیمی گرفته گردد تنها مربوط به دانشگاه ما نمی گردد و مسئله کشوری است و از طرف وزارت علوم تصمیم گیری می گردد.

جلیلی فر اضافه نمود: با استفاده از سامانه Adobe connect می توانیم جلسات دفاع را برگزار کنیم. اولین جلسه دفاع از پروپوزال دکتری به شکل مجازی در سامانه ای که طراحی نموده ایم، تا چند روز آینده برگزار خواهد شد و دانشجوی خودم است. از بیست اردیبهشت دفاع را به طور فعال در سامانه انجام می دهیم. ما طوری برنامه ریزی می کنیم که حداقل رفت و آمد را برای دانشجو و استاد داشته باشد. سامانه ای هم باز شده تا دانشجویان به وسیله آن بتوانند درخواست برگزاری جلسه دفاع پروپوزال و خاتمه نامه خود را بفرستند. برای دانشجویی که بخواهد دفاع کند تمهیداتی اندیشیده شده است.

امتحانات خاتمه ترم تحصیلی را تا زمان عادی شدن اوضاع برگزار نمی کنیم

وی درباره تاریخ و شیوه برگزاری امتحانات گفت: در دانشگاه شهید چمران ریسک نمی کنیم و اگر شرایط مناسب نباشد امتحانات را تا زمان عادی شدن اوضاع و مناسب شدن آن برگزار نمی کنیم و بر اساس دستورات ستاد مقابله و مدیریت با کرونا کشور عمل می کنیم. اگر ستاد عادی شدن اوضاع را اعلام کند به شرط آماده شدن خوابگاه ها و در نظرگرفتن همه جوانب، در آن صورت موظفیم تمهیدات لازم را برای برگزاری آزمون های خاتمهی فراهم کنیم. اگر شرایط تا شهریور ماه به روال عادی بازگشت احتمالا در شهریور امتحانات را برگزار می کنیم. اگر شرایط فراهم نبود شاید در مهرماه یا حتی آذرماه امتحانات را برگزار می کنیم. برای دانشجویان ترم آخری کوشش خود را می کنیم تا این افراد ضرر ننمایند، اما برای سایر دانشجویان عجله ای نداریم، حتی ممکن است ترم را شناور بگذاریم تا در موقع مناسب امتحانات این ترم را برگزار کنیم.

جلیلی فر درباره برگزاری امتحان به شیوه مجازی گفت: برنامه ای برای برگزاری امتحانات خاتمهی به صورت مجازی نداریم. می توان به جرأت گفت حتی دانشگاه تهران هم امکان برگزاری آزمون های مجازی را ندارد. اگر آزمون های بین المللی مثل تافل یا آیلتس را نگاه کنیم می بینیم این آزمون ها به صورت حضوری، با استفاده از رایانه و اینترنتی برگزار می گردد و اگر به صورت مجازی هم برگزار می گردد تحت کنترل و نظارت خاص و به صورت کاملا ایزوله انجام می گردد تا صحت امتحان حفظ گردد. بعضی دروس امکان برگزاری امتحان به صورت مجازی دارند و مثلا در بعضی رشته ها مثل مترجمی زبان انگلیسی دروس شفاهی دارند با بعضی دیگر که پروژه دارند و استاد از آن ها پروژه ای را می خواهد و مثلا در مقطع کارشناسی ارشد درس سمینار دارند، این ها امکان برگزاری دارند، ولی بعضی دروس، محاسباتی هستند یا احتیاج به تحلیل دارند به صورت مجازی امکان برگزاری امتحانات را ندارند. ما برای همه همکاران نامه ای فرستادیم و گفتیم هر استادی که در زمینه آزمون مجازی تجربه ای دارد آن را با معاونت آموزشی در میان بگذارد.

وی درباره شیوه برگزاری دروس عملی دانشجویان شرح داد: دروس عملیاتی و کارگاهی را درشرایطی که امکان برگزاری کلاس ها را داشته باشیم به صورت فشرده برگزار خواهیم کرد. به هیچ وجه درسی را برای ترم های بعد موکول نمی کنیم، اما ممکن است مجبور شویم در زمان دیگری کلاس های عملی را برگزار کنیم، ولی نمره این دروس برای همین ترم جاری است و برای ترم های بعدی قرار نمی دهیم.

برای شهریه دروس نظری بر اساس تصمیم هیئت امنای دانشگاه و ابلاغ وزارت علوم تصمیم گیری می گردد

جلیلی فر درباره شهریه دروس کلاس های عملی و نظری که می بایست به صورت حضوری برگزار می شدند، یادآور شد: شهریه دروس عملی اگر برگزار نگردد و حذف گردد، به صورت بستانکاری در نظر گرفته می گردد تا این دروس برگزار گردد. درباره شهریه دروس نظری بر اساس تصمیم هیئت امنای دانشگاه و ابلاغ وزارت علوم تصمیم گیری می گردد. قطعا کوشش می گردد که حقوق دانشجویان حفظ گردد.

وی گفت: ما درباره تاریخ برگزاری امتحانات یا باز شدن مجدد دانشگاه هیچ نظری نداریم و نمی توان نظر قطعی داد. ما تابع تصمیمات ستاد ملی مدیریت کرونا و وزارت علوم هستیم. هیچ پیش بینی درباره شرایط نداریم. باید ببینیم شرایط به کجا پیش می رود. الان نمی توانیم برای چند ماه آینده تصمیم بگیریم. همه چیز بستگی به شرایط کشوردارد. اگر گفته شده دانشگاه های علوم پزشکی در خرداد باز می شوند، این مربوط به وزارت بهداشت است. وزارت علوم هنوز چیزی اعلام ننموده و درباره امکان ادامه ترم و برگزاری امتحان در دانشگاهی دیگر باید گفت منطقی به نظر نمی آید، چون دلیلی ندارد دانشگاه دیگری مثلا دانشجوی دانشگاه چمران را قبول کند و اینکار منطقی به نظر نمی آید.

جلیلی فر به دانشجویانی که از سامانه های دانشگاه به خصوص درس افزار انتقاداتی داشتند، گفت: به همکاران خود گفتیم حتما پاورپوینت باشد و صدای ضبط شده باشد. یعنی از همه امکانات موجود استفاده نمایند. حتی پیشنهاد دادیم به جای سامانه درس افزار که ویس ها را نمی توان دانلود کرد و باید در همان سامانه به صورت آنلاین شنیده شوند بیشتر از LMS استفاده کرد که همه دروس در آن جا تعریف شده است و مشکل و محدودیتی وجود ندارد. سامانه درس افزار، یک سامانه پشتیبان است و بهتر است که از LMS به عنوان سامانه آفلاین بیش تر استفاده گردد.

وی اضافه نمود: قبلا به همکاران گفتم و بعدا هم خواهم گفت که فشار بر روی دانشجو زیاد است و شرایط هم شرایط عادی نیست. الان حدود 2400 درس در این سامانه بارگزاری شده است. هم چنین شرایط بارگزاری دروس به اساتید اطلاع داده شده است و دروس باید شامل صدا و متن و پاورپوینت و ... باشند و اگر استاد فقط چند صفحه کتاب را کپی کند و در سامانه قرار دهد، قابل پذیرش نیست. محتوای دروس که اساتید استفاده می نمایند روزانه توسط دفتر برنامه ریزی آموزشی پیگیری و رصد می گردد. اگر در سامانه مسئله ای یا اختلالی پیش بیاید، با استفاده از پشتیبان آن را برطرف می کنیم.

جلیلی فر در خصوص کارآموزی رشته های مهندسی و دامپزشکی و... شرح داد: کارآموزی ها در دانشگاه انجام نمی گیرد، خارج از دانشگاه است و در شرکت ها و ارگان های دیگری است و اگر دانشجو بخواهد به آن مکان ها برود و از دانشگاه نامه معرفی نامه بخواهد ما نامه را به آن ها می دهیم.

احتمال باز شدن دانشگاه در خرداد تقریبا محال است

وی ادامه داد: با توجه به اوضاع فعلی احتمال باز شدن دانشگاه در خرداد تقریبا محال است، زیرا خوابگاه ها باید آمادگی لازم را برای ورود دانشجو در خرداد ماه داشته باشند تا امتحان ها در آن موقع برگزار گردد، ولی الان شرایط بحرانی است و به فرض بازگشایی دانشگاه در خرداد ماه، می توانیم امتحان ها را به تیرماه موکول کنیم که البته این بستگی به تصمیم جمعی و نظر هیئت رئیسه دانشگاه دارد، ولی احتمال عملی بودن آن کم است.

جلیلی فر در خصوص سخت گیری بعضی از اساتید در کلاس های مجازی از نظر حضور و غیاب و امتحان و... گفت: این موضوع حتما پیگیری می گردد، زیرا ما در شرایط بسیار سخت و بحرانی کار می کنیم و فشار روی دانشجویان و مجموعه کشور زیاد است و باید توقعات را متناسب با شرایط کنیم و نمی توان بر اساس ایده آل ها عملکرد، بنابراین با توجه به شرایط و فشاری که روی دانشجویان و اساتید است، اساتید باید آزمون ها را متناسب با شرایط موجود طراحی نمایند و همکاری لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به تعداد جلسات کلاس های مجازی گفت: به اساتید گفته شده که تعداد جلسات مجازی همانند تعداد جلسات حضوری باشد. قبل از این بحران حدود 4 یا 5 جلسه کلاس ها به صورت حضوری تشکیل شده بود و الان حدود 11 جلسه را باید برگزار کنیم و اگر محتوای بیش تری را درس می دهند، حداقل آن را در امتحان لحاظ ننمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "امتحانات سرانجام ترم دانشگاه شهید چمران اهواز به صورت مجازی برگزار نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امتحانات سرانجام ترم دانشگاه شهید چمران اهواز به صورت مجازی برگزار نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید