بیماری های جسمی و اعصاب به بی خوابی منجر می گردد

به گزارش گردشگران شاد، متخصص اعصاب وروان و روانپزشک با تاکید بر اینکه بی خوابی یک بیماری نبوده بلکه یک نشانه است، گفت: اگر جلوی رویا های شبانه با بیدار کردن فرد گرفته گردد فرد در روز بعد دچار اضطراب و نگرانی خواهد شد.

بیماری های جسمی و اعصاب به بی خوابی منجر می گردد

به گزارش، فربد فدایی متخصص اعصاب وروان و روانپزشک، با بیان اینکه اختلالات خواب به سه گروه عمده بی خوابی، پرخوابی و بدخوابی تقسیم می گردد، گفت: بی خوابی یا کم خوابی عمده ترین مسائل مرتبط با خواب است به نحوی که 50 درصد مردم دنیا به نوعی با این مسئله به صورت واقعی رو به رو هستند.

وی با تاکید بر اینکه بی خوابی یک بیماری نبوده بلکه یک نشانه است، اضافه نمود: بنابراین باید جستجو کرد که چه بیماری زمینه ای موجب بی خوابی شده است.

فدایی با بیان اینکه بیماری های منجر به بی خوابی را می توانیم به دو دسته جسمی و اعصاب و روان تقسیم کنیم، توضیح داد: از بیماری های جسمی بیماری هایی است که ایجاد درد می نماید شایع ترین علت بیخوابی در سالمندان آرتروز بوده که موجب احساس درد و بی خوابی می گردد.

وی ادامه داد:عامل دیگر اختلالات غدد داخلی است برای نمونه پرکاری تیروئید که در این صورت نیز بی خوابی رخ می دهد.

این متخصص اعصاب و روان و روانپزشک با بیان اینکه رژیم های غذایی نامناسب نیز با بیخوابی ارتباط دارد، گفت: به طور مثال مصرف غذا های سنگین و چرب یا صرف چای و قهوه و همچنین نوشابه های گازدار بعد ساعت 5 بعد از ظهر بی خوابی را رقم می زند.

وی با تاکید بر اینکه از نقطه نظر علل روانی بسیاری از بیماری های اعصاب و روان با بی خوابی تظاهر می نمایند، اضافه نمود: برای نمونه اضطراب یکی از نشانه ها اختلالات خواب بوده و افسردگی نیز همراه با این موضوع گاهی نمایش داده می گردد.

این پزشک متخصص اعصاب و روان ادامه داد: افسردگی که در شروع صبح رخ می دهد نیز از علل شایع بدخوابی است و در پی آن فرد ساعت 3 تا 4 بامداد بیدار شده و دیگر نمی تواند بخوابد در این صورت نیز باید با درمان نسبت به برطرف این معضل اقدام کند.

وی ادامه داد: بیماری های عمده اعصاب و روان از قبیل اسکیزوفرونی و دو قطبی همراه با اختلال خواب هستند که در این موارد باید علت اصلی پیدا و درمان گردد.

این پزشک متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه گاهی از اوقات عوامل شرایطی مانند سفر های هوایی در مدار های شرقی و غربی نیز اختلالات خواب را رقم می زنند، گفت:، اما در دیگر اختلال خواب می توان به پرخوابی اشاره نموده که فرد در طی آن خواب در طول روز را جایگزین خواب شب نموده و روز ها خوابالو است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط آپنه یا انسداد مجاری تنفسی نیز می تواند بدخوابی را رقم بزند، اضافه نمود: از دیگر اختلالات خواب ساییدن دندان ها روی هم که در زمان خاصی در شب رخ می دهد یا بعضی حالات تشنجی یعنی امواج مغزی شدید و ناگهانی که منجر به حالات تشنج در خواب می گردد.

فدایی در خصوص مسائل مربوط به رویا دیدن در خواب، گفت: رویا دیدن در خواب انسان از دو مرحله تشکیل شده یکی حرکات سریع چشم است که در این مرحله که به تناوب در طول شب حدود 4 بار تکرار می گردد و در آن حدقه چشم شخص حرکت می نماید مانند اینکه با چشمان بسته چیزی را دنبال می نماید در این حالت شخص رویا می بیند.

وی ادامه داد: در رویا های شبانه اگر جلوی دیده شدن رویا ها با بیدار کردن فرد گرفته گردد فرد در روز بعد دچار اضطراب و نگرانی خواهد شد، زیرا این رویا ها نقش موثری در کاهش اضطراب دارند.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه اگر فردی دچار مسائلی در زندگی خود باشد ممکن است این مسائل تبدیل به کابوس شبانه شده و منجر به ترس و وحشت بیمار حتی ترس از به خواب رفتن گردد، گفت: خواب عمیق چند مرحله دارد که در این مرحله خواب سنگین تر شده و بدن خود را ترمیم می نماید یعنی ضایعاتی که در طول روز اتفاق افتاده ترمیم می گردد.

وی ادامه داد: بنابراین افرادی که از رویاها، خواب مکرر و ترسناک شکایت دارند کسانی هستند که با مسائلی از نظر هیجانی و عاطفی رو به رو شده اند از این رو باید علت کشف و آنالیز گردد ضمن اینکه رویداد های حاد زندگی برای یک یا دو شب ممکن است دچار بیخوابی گردد.

فدایی اضافه نمود: بیماری هایی از قبیل افسردگی یا اختلالات اضطرابی اگر درمان نگردد اختلالات خواب هم رخ می دهد.

منبع: میزان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بیماری های جسمی و اعصاب به بی خوابی منجر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری های جسمی و اعصاب به بی خوابی منجر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید