سازمان هواپیمایی، قطعات تولیدی هواپیما در داخل را تأیید کند

به گزارش گردشگران شاد، سورنا ستاری در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه علاقه قلبی من و خانواده ما به حوزه هوانوردی است، گفت: برای من هم این حوزه مهم است چون تکنولوژی هوانوردی لبه دانش به حساب می آید و تحول در این صنعت باعث تحول اساسی در دانش کشور خواهد شد.

سازمان هواپیمایی، قطعات تولیدی هواپیما در داخل را تأیید کند

وی با بیان تاریخچه کوتاهی از صنعت هوانوردی در ایران اضافه نمود: از وقتی کلنل محمدتقی پسیان اولین بالن را در میدان امام خمینی (ره) تهران به هوا فرستاد، صنعت هوانوردی در ایران کلید خورد و سپس در سال 1301 اولین هواپیما با خلبانی مرحوم نخجوانی وارد فرودگاه قلعه مرغی شد.

ستاری ادامه داد: ما در سال 1345 تنها دارنده هواپیمای جنگنده F4 آمریکایی بودیم و در سال 54 نیز هواپیمای F16 وارد ناوگان هوانوردی نظامی کشور شد. در ابتدای انقلاب ایران بزرگترین ناوگان هوایی نظامی جهان را پس از آمریکا داشت ولی وقتی جنگ آغاز شد فهمیدیم هیچ چیز نداریم، چون مستشاران آمریکایی از ایران رفتند و قطعات هواپیما را تحریم کردند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: صنعت هوانوردی ما مثل دانشگاه های ما یک صنعت بومی نیست، از همین روست که ما در دانشگاهها رشته هایی داریم که هیچ سرویسی به صنایع بومی ما نمی دهند همان گونه که سایر صنایع ما وارداتی است.

وی بار دیگر با انتقاد از اقتصاد نفتی گفت: ما یک اقتصاد نفتی داشتیم که فرهنگ مفت خواری را به ما یاد داد. هر کسی می تواند از دل زمین نفت بیرون بکشد و آن را بفروشد، این کار احتیاجی به فکر و دانش ندارد، در حالی که دانش است که در صنعت تحول ایجاد می نماید.

ستاری یادآور شد: اقتصاد نفتی شرایطی را برای ما ایجاد کرد که فکر می کنیم همه چیز را می توانیم بخریم، در حالیکه نمی گردد با پول نفت دانشمند فراوری کرد. تکنولوژی خریدنی نیست بلکه باید آن را یاد بگیریم؛ کاری که ابتدای جنگ در صنعت هوانوردی نظامی انجام دادیم وگرنه قبل از آن تغییر قطعات بود، قطعه گذاری که احتیاج به مهندس ندارد، بلکه باید قطعات را فراوری کرد.

معاون رئیس جمهور اعلام نمود: ایران چهارمین فراورینماینده مهندس در جهانست و تعداد فارغ التحصیلان مهندسی ما با آمریکا برابری می نماید. اقتصاد نفتی که احتیاج به این همه مهندس ندارد، بنابراین باید یاد بگیریم انسان ها و دانشمندان ساختنی هستند نه خریدنی، این مغز است که سرمایه است و باید پردازش گردد تا در سیستم کارآمدی داشته باشد. ساختمان ها و تجهیزات که ارزشی ندارند.

ستاری با تاکید بر اینکه در اقتصاد دانش بنیان راجع به انسان ها صحبت می گردد و نه سرمایه و تجهیزات، ادامه داد: در صنعت هوانوردی غیرنظامی (سیویل) ما مسائل ساختاری در سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاهها داریم و این مشکل به نبود ساختاری برای تست و آزمایش قطعات فراوری شرکت های دانش بنیان داخلی در زمینه هوانوردی است.

وی با بیان اینکه در حوزه هوایی نظامی قطعه ساز حرفه ای داریم و در زمینه آی تی سی هوانوردی نظامی نیز چند شرکت فراوریات فوق العاده ای دارند، اضافه نمود: اما در حوزه سیویل هم باید پروسیجر برای تست و تایید این قطعات ایجاد گردد.

معاون رئیس جمهور گفت: یک کشور 80 میلیونی با 32 میلیون جوان را نمی توان دیگر با پول نفت چرخاند. با تحصیلنموده های دانشگاهی دیگر نمی گردد رفتار کارمندی کرد. با استخدام دولتی حس کمالجویی افراد نابود می گردد، بنابراین آنچه باید برای آن سرمایه گذاری کرد دانش است. صنعت هوانوردی نیز همیشه Edge تکنولوژی محسوب می گردد که باید روی آن سرمایه گذاری کنیم.

ستاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر 60 هزار میلیارد فروش شرکت های دانش بنیان ما است، گفت: آنچه سبب می گردد تا انتقال تکنولوژی که مدیران دولتی مدام بر آن تاکید می نمایند رخ بدهد، اهمیت به شرکت های دانش بنیان است، در حالی که کل قراردادهای ما به این ختم می گردد که تعدادی مدیر دولتی بروند کشورهای خارجی و با پول دولتی قراردادی امضا نمایند و برگردند، کدام تکنسین به خارج می رود؟ کجا انتقال تکنولوژی ایجاد می گردد؟ قرار نیست که مدیران انتقال تکنولوژی نمایند. این محققان و دانشمندان و شرکت های خصوصی هستند که انتقال تکنولوژی می نمایند نه مدیران دولتی. مگر در وظایف شما چنین چیزی آمده است؟

معاون رئیس جمهور اعلام نمود: دیگر برای من اینکه یک شرکت دانش بنیان فروشش به 6 هزار میلیارد تومان رسیده مسئله عجیبی نیست. 20 تا 30 شرکت دانش بنیان داریم که فروش آنها بالای هزار میلیارد تومان است. بزرگترین پلتفرم برگشت فارغ التحصیلان از دانشگاه های آمریکا و کانادا کسانی هستند که شرکت های استارت آپ را در کشور راه انداخته اند.

ستاری با تاکید بر اینکه سال گذشته 450 میلیون دلار صادرات شرکت های دانش بنیان بود، گفت: برای اولین بار است که داروی ایرانی در اروپا به ثبت می رسد. هزینه ثبت دارو در اروپا میلیون ها دلار است ولی ما در حال حاضر 5 دارو را در اروپا ثبت نموده ایم، بنابراین باید یاد بگیریم با استانداردهای بین المللی کار کنیم وگرنه اگر قرار باشد بازارهای ما فرودگاه های خودمان باشد، به جایی نمی رسیم. ما در این حوزه حاضریم به شرکت ها یاری کنیم تا بتوانند محصولات خود را برای صادرات آماده نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سازمان هواپیمایی، قطعات تولیدی هواپیما در داخل را تأیید کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان هواپیمایی، قطعات تولیدی هواپیما در داخل را تأیید کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید