قرقیزستان، معترضان به نتایج انتخابات رئیس جمهور سابق را آزاد کردند، قطع اینترنت واشغال مجلس

به گزارش گردشگران شاد، معترضان در بیشکک، خواستار استعفای جینبکف، رئیس جمهوری نزدیک به روسیه و برگزاری مجدد انتخابات شدند.

قرقیزستان، معترضان به نتایج انتخابات رئیس جمهور سابق را آزاد کردند، قطع اینترنت واشغال مجلس

معترضان به نتیجه انتخابات مجلسی در قرقیزستان پس از آنکه در جریان تظاهرات با پلیس درگیر شدند به دفتر ریاست جمهوری و ساختمان مجلس هجوم بردندد و از سوی دیگر رئیس جمهور سابق را از زندان آزاد کردند.

تظاهرات در قرقیزستان/عکس: آسوشیتدپرس

به گزارش یورو نیوز، معترضان عصر روز دوشنبه 14 مهر 99 به خیابان های بیشکک، پایتخت، ریختند و خواستار استعفای سورنبای جینبکف، رئیس جمهوری نزدیک به روسیه و برگزاری مجدد انتخابات شدند.

پلیس با استفاده از خودروهای آب پاش، نارنجک های بی حس کننده و گاز اشک آور سعی در متفرق کردن معترضان داشت با این حال معترضان در نهایت توانستند از ورودی مکانی که دفتر ریاست جمهوری و همچنین ساختمان مجلس واقع شده است عبور کنند و وارد آن شوند.

همزمان جمعیتی حدود 2 هزار نفر با زور وارد ساختمان کمیته امنیت ملی که در همان محدوده واقع شده است، شدند و الماس بیگ آتامبایف، رئیس جمهور سابق را که در این مکان نگهداری می شد آزاد کردند.

عادل تورودوکوف، کنشگر و متحد آتامبایف که شاهد آزادی رئیس جمهور سابق بود گفت که آقای آتامبایف بدون زور و یا استفاده از هرگونه سلاح آزاد شد و مقام های امنیت ملی تلاش نکردند که معترضان را متوقف کنند. وی افزود: آن ها تسلیم شدند.

تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که اتامبایف 64 ساله پس از خروج از زندان از هوادارانش تشکر کرد. وی در حال گذراندن حکم 11 سال زندان خود برای نقشش در آزاد کردن عزیز باتوکایف، رئیس یکی از گروه های جنایتکار محلی بود.

آقای اتامبایف زمانی به سورنبای جینبکف جانشینش نزدیک بود اما این دو اندکی پس از پیروزی آقای جینبکف 61 ساله در آخرین انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2017 از یکدیگر فاصله دریافتد.

هر دو نفر به عنوان متحدان وفادار روسیه شناخته می شوند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه سال گذشته سعی در ایجاد آشتی بین این دو نفر را داشت اما نتوانست مانع بازداشت آتامبایف شود.

اعتراض ها در قرقیزستان/ عکس: آسوشیتدپرس

ادامه درگیری ها در طول شب

نتایج اعلام شده انتخابات مجلسی قرقیزستان به نفع رئیس جمهور کنونی رقم خورد به طوریکه تنها چهار حزب از 16 حزب شرکت کننده در انتخابات توانستند به حد نصاب هفت درصدی برای راهیابی به مجلس برسند و از این چهار حزب، سه حزب نزدیک به آقای جینیکف هستند.

تظاهرات دوشنبه عصر با فراخوان احزاب مخالف شکل گرفت و در ابتدا آرام و مسالمت آمیز بود اما زمانیکه معترضان تلاش کردند خود را به ساختمان اصلی مقر دولت معروف به کاخ سفید برسانند پلیس سعی در متفرق کردن آن ها داشت و اعتراض ها شدت گرفت.

مقام های حوزه درمان قرقیزستان اعلام کردند که دست کم 120 نفر به دلیل جراحت به بیمارستان منتقل شدند و تحت درمان هستند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه ارتباط های تلفن همراه و اینترنت گوشی های هوشمند شب گذشته همزمان با اوج دریافت اعتراض ها ضعیف شد و دسترسی برخی نیز به طور کلی قطع شده بود.

شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفتند که صاحبان مغازه ها در حوالی مکان تجمع معترضان به دلیل احتمال غارت مغازه، کالاهای خود را از فروشگاه تا جاییکه می توانستند جمع آوری کردند.

منبع: عصر ایران

به "قرقیزستان، معترضان به نتایج انتخابات رئیس جمهور سابق را آزاد کردند، قطع اینترنت واشغال مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرقیزستان، معترضان به نتایج انتخابات رئیس جمهور سابق را آزاد کردند، قطع اینترنت واشغال مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید