پنج معدن طلای شرق کشور با خام فروشی تهدید می گردد؟

به گزارش گردشگران شاد، خبرنگاران/خراسان جنوبی گنج طلایی به ارزش 2000 میلیارد ریال در یکی از بزرگترین معادن شرق کشور خوابیده و این تنها یکی از 5 معدن طلایی است که می تواند نان مردم خراسان جنوبی را سکه کند اما انچه که سبب شده بهره زیادی عاید از این گنج عاید ساکنان این سرزمین نشود، خام فروشی است.

پنج معدن طلای شرق کشور با خام فروشی تهدید می گردد؟

این را فرماندار خوسف به گردشگران شاد گفته و آن را یکی از نقاط ضعف توسعه معادن بخصوص معادن طلا در خراسان جنوبی دانسته است و البته تاکید نموده که می توان با جذب سرمایه گذارهای بومی و غیربومی و راه اندازی کارخانه های فرآوری، درآمدهای معدنی و سود حاصل از آن را به چندین برابر رساند.

محمد شفیعی به وجود پنج معدن طلا در شهرستان اشاره نمود و گفت: ایجاد کارخانه های فرآوری در معادن طلای بچه ها، شادان و معدن قلعه زری در حال اجراست.

وی، سرمایه گذاری در معدن طلای شادان را بیش از 2000 میلیارد ریال با ذخیره معدنی 27 میلیون تن بیان کرد و گفت: تامین زمین برای کارخانه فرآوری این معدن در دست اقدام است و با راه اندازی آن برای 300 نفر به صورت مستقیم و 700 نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می گردد. معدن شادان از لحاظ ذخایر یکی از بزرگترین معادن شرق کشور است که غنای طلای آن 0.55 ppm است.

فرماندار خوسف با اشاره به معدن طلای بچه ها به عنوان دیگر گنج طلایی شهرستان خوسف، گفت: مراحل راه اندازی کارخانه فرآوری و همچنین استحصال طلا در این معدن در حال اجرا است که با راه اندازی آن ها برای 150 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد. اعتبار این طرح، 296 میلیارد ریال است و با توجه به پیشرفت کاری 50 درصدی و طبق برنامه زمان بندی شده کارخانه فرآوری طلای بچه ها تا سرانجام سال به بهره برداری می رسد.

شفیعی با بیان اینکه پروانه بهره برداری معدن طلای خونیک در حال صدور بوده و ذخایر آن 508 هزار تن است، اضافه نمود: معدن طلای کانسنگ مهرآباد نیز 698 تن ذخایر دارد.

فرماندار خوسف با اشاره به ظرفیت های معدنی شهرستان خوسف، از تهیه طرح توسعه معدن مس قلعه زری به عنوان بزرگترین معدن زیرزمینی خاورمیانه اطلاع داد و گفت: با راه اندازی طرح توسعه معدن قلعه زری با اعتبار 120 میلیارد تومان برای 150 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می گردد. امیدواریم عملیات اجرایی کارخانه دوم تغلیظ معدن قلعه زری طی 18 ماه آینده به بهره برداری برسد تا به ظرفیت اشتغالزایی شهرستان اضافه نموده گردد.

فرماندار خوسف، به وجود بزرگترین معدن دولومیت خاورمیانه در شهرستان خوسف اشاره نمود و ادامه داد: کار استحصال از این معدن نیز شروع شده است.

وی با انتقاد از بعضی سخت گیری ها نسبت به سرمایه گذاران گفت: با توجه به ظرفیت های سرشار معدنی و طبیعی خراسان جنوبی اگر فرایند اخذ مجوز در استان آسان تر گردد، میزان سرمایه گذاری نیز افزایش دو برابری خواهد داشت.

فرماندار خوسف ادامه داد: این شهرستان با داشتن ذخایر بسیار خوب دارای رتبه اول کانی های فلزی استان را دارد.

وی با انتقاد از نوع نگاه بعضی دستگاه ها به معادن بخش دولتی و خصوصی، گفت: مجوزهای بعضی از معادن دولتی در کوتاه ترین زمان اخذ می گردد، اما سرمایه گذار بخش خصوصی برای دریافت مجوز با مسائل زیادی روبرو هستند و این موضوع سبب فرار سرمایه گذاران بخش خصوصی می گردد.

فرماندار خوسف یادآور شد: در مجموع شهرستان خوسف 37 معدن دارد که به عنوان قطب معادن خراسان جنوبی لقب گرفته است و توجه هر چه بیشتر به این ظرفیت خدادادی می تواند در توسعه این شهرستان زرخیز اثرگذار باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پنج معدن طلای شرق کشور با خام فروشی تهدید می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج معدن طلای شرق کشور با خام فروشی تهدید می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید