ارسال 1200 اثر به دبیرخانه

به گزارش گردشگران شاد، دبیر علمی جایزه جلال آل احمد در نشست خبری گفت: در این دوره از برگزاری جایزه مذکور، نزدیک به 1200 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است .

ارسال 1200 اثر به دبیرخانه

به گزارش خبرنگار فرهنگی گردشگران شاد، نشست خبری دوازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد با حضور محمدرضا شرفی خیوشان، دبیر علمی و مهدی قزلی، دبیر اجرایی این رویداد فرهنگی در بنیاد شعر و وادبیات داستانی ایرانیان برگزار گشت.

شرفی خیوشان، دبیر علمی جایزه جلال آل احمد در ابتدای این نشست گفت: در این دوره از جشنواره نزدیک به هزار و 200 اثر به دبیرخانه ارسال شده است. بر اساس فراخوانی که ما منتشر کردیم، نویسندگان و ناشران کتاب های خود را به دبیرخانه فرستادند. البته خانه کتاب نیز فهرستی از کتاب های منتشر شده در سال 1397 را در اختیار ما قرار داد.

وی در ادامه گفت: ما در داوری ها سعی داریم به این مساله که یک کتاب پس از انتشار چه بازخوردهایی داشته و چه قشری با آن سروکار داشته اند توجه نشان دهیم. اینکه داوران ما نگاه علمی و ادبیشان چیست جای خودش اما اگر فقط با این معیارها اثری انتخاب شود اتفاق خوبی رخ نمی دهد. باید ببینیم نگاه جامعه، مطبوعات و دانشگاهیان به اثر چیست و با دیدی فراگیر و با اتکا به فرم و ساختار دست به انتخاب اثر برگزیده بزنیم.

در ادامه مهدی قزلی گفت: جایزه در شش دوره اخیر خود برای نخستین بار مجاز به معرفی پنج تا هفت نامزد در بخش های مختلف خود شد و در این دوره میانگین سنی نامزدهای دریافت جایزه نیز 46 سال بود. وی همچنین به انتخاب 23 اثر برای نامزدی دریافت این جایزه از 26 نویسنده خبر داد و گفت: از میان 26 نویسنده و 23 عنوان کتاب نامزد شده 35 درصد (9 نفر) آنان کمتر از 40 سال سن دارند.

در پنج دوره گذشته جایزه جلال، آثار 22 ناشر توانستند در مرحله نهایی این جایزه صاحب اثر باشند که در میان آنها آثاری از نشر چشمه تا کنون در جهار نوبت جایزه را دریافت کرده است و آثاری از موسسات نشر نی، سوره مهر، نیماژ، هرمس و مرکز نیز هرکدام دوبار برگزیده این جایزه بوده اند. در این دوره نیز نشر چشمه و سوره مهر هرکدام با سه نامزد در میان برگزیدگان حضور دارند و 5 نویسنده کار اولی نیز در میان نامزدها دیده می شوند.

دبیر اجرایی این جایزه ادامه داد: بر اساس فهرست خانه کتاب آثار چاپ اوّل سال 1397 در حوزه داستان نزدیک به 1200 عنوان بود اما به دلیل عدم انطباق برخی آثار با شرایط آیین نامه ای جایزه جلال(از جمله: نوبت انتشار، موضوع کتاب، ترجمه یا گردآوری بودن کتاب، آثاری که پیش از این در انتشاراتی دیگر به چاپ رسیده اند و... و.) تعدادی از کتاب ها در همان مرحله اوّل توسط دبیرخانه و زیر نظر دبیر علمی از حضور در فرآیند داوری حذف شدند. بنابراین آثار رسیده به دبیرخانه که شرایط حضور در این رویداد ادبی را داشته و مورد بررسی و داوری قرار گرفتند 545 عنوان کتاب بود که شامل 232 عنوان کتاب در بخش رمان و داستان بلند، 104 عنوان در بخش مجموعه داستان کوتاه، 153 عنوان کتاب در بخش مستندنگاری و 56 عنوان کتاب در بخش نقد ادبی بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ارسال 1200 اثر به دبیرخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال 1200 اثر به دبیرخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید