اعتراف عقاب به عقب ماندن از اژدهای زرد

به گزارش گردشگران شاد، پنتاگون با اعتراف به قدرت نظامی چین در دریا و گسترش توان هسته ای و موشکی آن در زمین و هوا، چشم بادامی ها را رقیبی خطرناک برای امریکا خواند که می تواند با افزایش نفوذ بین المللی به تهدیدی همه جانبه برای این کشور تبدیل گردد.

اعتراف عقاب به عقب ماندن از اژدهای زرد

به نوشته واشنگتن پست، وزارت دفاع امریکا در نشست سالیانه گزارش توان نظامی چین به کنگره که دیروز برگزار گردید، دیدگاهی را اظهار داشت که از تغییر تمرکز نظامی امریکا از خاورمیانه به تقابل پیش رو با چین و روسیه و به تعبیر مقامات وزارت دفاع این کشور به عصر رقابت ابرقدرت ها حکایت دارد. براساس گزارش ارائه شده در این نشست، پنتاگون اذعان داشت، چین نه تنها به تکنولوژی های جدیدتر و سلاح های پیچیده تر دست یافته که درصدد تغییر ساختاری در عرصه نظامی است تا بتواند با دستیابی به فناوری های روز نظامی تا سال 2035 و ساخت ارتشی در کلاس دنیای، فرآیند پیشرفت نظامی امریکا تا سال 2049 را زیر سؤال برده یا حتی از آن پیشی بگیرد. این برنامه بلندمدت پکن پیش مقدمه ای بر تحقق اهداف سیاست خارجی این کشور در غرب پاسیفیک و حتی در سطح بین المللی خواهد بود. چاد اسبراگیا، معاون وزیر دفاع امریکا در حوزه چین در حالی از توان نظامی چشم بادامی ها گفت که سفارت این کشور در واشنگتن هنوز واکنشی به این اظهارات نداشته است. او با تهدید عنوان کردن توان نظامی چین گفت: آنچه چین دنبال می نماید برهم زدن نظم دنیای و تبیین قواعد جدید است. شاید به صراحت بیان نشده باشد اما استراتژی چین این هدف را نشان می دهد. بنابراین از هر بعدی به قضیه نگاه کنیم چه پیشتازی نظامی از امریکا یا هر قدرت عظیم دیگری، چین را تهدیدی دنیای نشان می دهد.

اعتراف امریکا به ضعف نظامی!

اسبراگیا نسبت به فزونی چین در سه حوزه مهم دریایی، دفاع هوایی و موشک های زمینی ابراز نگرانی کرد چراکه به اذعان پنتاگون، چین در حال حاضر با 350 کشتی و زیردریایی عظیمترین نیروی دریایی در دنیا را دارد در حالی که این رقم در ارتش دریایی امریکا 239 است. پکن همچنین یکی از پیشرفته ترین سیستم های پدافند هوایی را در اختیار دارد که نه تنها با سری اس روسیه که با پدافند امریکایی نیزدر رقابت است. از طرف دیگر چین بدون امضای تعهدات منع تسلیحاتی بین المللی، در حال ارتقای سیستم موشکی خود است که می تواند کار را برای امریکا در دفاع از هم پیمانانش در آسیا پاسیفیک سخت کند و معادلات قدرت را در تایوان نیز بر هم بزند. در این گزارش تمایز غیرقابل قیاس دیگری نیز مطرح شد و آن شمار 1250 کشنده موشک کروز چین با برد 500 تا 5500 کیلومتر در برابر تنها یک کشنده موشک بالستیک امریکا بود. پنتاگون دلیل این امر را تعهد امریکا به معاهده منع ساخت موشک میانبرد هسته ای با روسیه و ممنوعیت ساخت موشک با برد 500 تا 5500 کیلومتر اعلام می نماید. همچنین ساخت تسلیحات مافوق صوت چین هم تهدیدی برای مواضع امریکا در آسیا به شمار می رود.

مقامات پنتاگون همچنین نگران پیشرفت توان هسته ای چین در ساخت موشک های بالستیک بین قاره ای با قابلیت پرتاب از زمین، هوا و دریا هستند. چراکه این کشور میخواهد تا یک دهه آینده شمار موشک هایش را از 200 تا 400 برساند. گرچه چین مدعی است توان حداقلی هسته ای را برای عملیات های بازدارنده نگه داشته اما اسبراگیا معتقد است: چین از موضع حداقلی بازدارنده تاریخی اش خارج شده و در راستا افزایش توان هسته ای است و تا یک دهه دیگر به حجم دو برابری می رسد.

سیاست توجیه تهاجمات آینده

به باور کارشناسان الجزیره، اذعان پنتاگون به قدرت برتر نظامی چین در حالی برای نخستین بار مطرح شده که نمایندگان کنگره امریکا همچنان بر سر افزایش بودجه نظامی این کشور تا 700 میلیارد دلار که بیش از سه برابر بودجه دفاعی چین است، قانع نشده اند. گفته می گردد هم پیمانان دونالد ترامپ با وجود مخالفت دموکرات ها، درصدد استفاده از این بودجه برای آزمایش های هسته ای هستند. از سوی دیگر طرح موضوع چین به عنوان تهدیدی دنیای و ممانعت آن از عضویت در معاهده منع ساخت تسلیحات میانبرد هسته ای، به نوعی توجیهی برای کناره گیری امریکا از این تعهدنامه با روسیه است که چند ماهی از انقضای آن می گذرد. این در حالی است که چین اظهار داشت تنها در صورتی که امریکا شمار سلاح های هسته ای را به سطح این کشور برساند پای میز مذاکره خواهد نشست.

اندور لیونگ، تحلیلگر مسائل چین معتقد است: موضع هسته ای چین کاملاً دفاعی است و حتی اگر شمار سلاح های هسته ای آن به 600 هم برسد همچنان تا 6 هزار سلاح هسته ای امریکا فاصله زیادی دارد. این در حالی است که امریکا بیش از 800 پایگاه در 20 تا 30 کشور دنیا دارد و با وجود کوشش چین برای گسترش پایگاه هایش در چندین کشور در نقاط مختلف دنیا همچنان راه زیادی در پیش دارد.

منبع: ایران آنلاین

به "اعتراف عقاب به عقب ماندن از اژدهای زرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراف عقاب به عقب ماندن از اژدهای زرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید