اپیدمی مصرف سیگار را جدی بگیریم

به گزارش گردشگران شاد، سیگار بزرگترین عامل بروز بیماری های تنفسی و ریوی این روزها قاتل جان هزاران انسان در سراسر جهان شده است. با خودداری از مصرف دخانیات می توان از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرد.

اپیدمی مصرف سیگار را جدی بگیریم

به گزارش گردشگران شاد، به گفته سازمان جهانی بهداشت، این روزها مصرف دخانیات در جهان به سطح اپیدمی رسیده است. سیگار کشیدن با یکسری مسائل جدی سلامت، مانند سرطان، بیماری های مزمن تنفسی، آسم و حتی خطر مرگ مرتبط است. با وجود این مضرات مهلک دخانیات، مردم همچنان سیگار می کشند. سازمان جهانی بهداشت تخمین زده که اگر مصرف سیگار با همین روند ادامه داشته باشد، تا سال 2030، سالانه هشت میلیون نفر در سراسر جهان از مصرف تنباکو جان می سپارند.

آماری از مصرف دخانیات که شما را شگفت زده می نماید

حدود 1.1 میلیارد نفر یا به تعبیری یک نفر از هر سه بزرگسال در جهان سیگاری هستند. این آمار یعنی حدود 80 درصد جمعیت جهان را سیگاری ها تشکیل داده اند. از این تعداد، بیشترین جمعیت در چین است. چین بزرگترین فراوری نماینده و مصرف نماینده سیگار در جهان است و بیش از 350 میلیون نفر از مردم چین سیگاری هستند. روزانه 15 میلیارد سیگار در سراسر جهان به فروش می رسد و این رقم، معادل فروش 10 میلیون سیگار در هر دقیقه است.

محققان می گویند که چهار هزار ماده خطرناک در دود تنباکو وجود دارد که هر 6 ثانیه جان یک نفر را می گیرد. از میان کشورهای جهان، اتیوپی، رواندا و پرو با حدود 5 درصد کمترین مصرف دخانیات را به خود اختصاص داده اند و در یونان، نائورو و کریباتی حدود نیمی از جمعیت بزرگسال آنها به نوعی دخانیات مصرف می نمایند. در سال های اخیر آمار مرگ و میر در اثر سیگار در بریتانیا بیش از 12 بار بیشتر از آمار کشته شدگان در جنگ جهانی اول است.

تنباکو حدود نیمی از مبتلایان خود را می کشد. به گونه ای که هر ساله بیش از 7 میلیون نفر ناشی از مصرف مستقیم دخانیات می میرند و این در حالی است که حدود 1.2 میلیون نفر از این افراد در معرض دود سیگار قرار دارند.

تحقیقاتSA نشان می دهد که مصرف سیگار در میان مردان بیشتر از زنان است، به گونه ای که 8 درصد زنان و 37 درصد مردان بالای 15 سال سیگار می کشند. در آفریقای جنوبی، سیگار سه برابر بیشتر از حوادث جاده ای کشته می دهد. 550 مرد، که معادل 50 تیم فوتبال است، هر هفته به دلیل سیگار کشیدن می میرند. با این حال، شما می توانید بیش از 100 ورزشگاه بزرگ را با 6.1 میلیون بزرگسال که سیگار می کشند، پر کنید.

سیگار عامل دو سوم مرگ ناشی از سرطان ریه

سازمان بهداشت جهانی (WHO)هر ساله آخرین روز از ماه می را با نام روز جهانی بدون دخانیات گرامی می دارد تا فرصتی برای افزایش آگاهی نسبت به مضرات مرگبار مصرف دخانیات و قرار دریافت در معرض دود برای جهانیان فراهم آورد و راهکاری برای جلوگیری از استفاده از هر نوع تنباکو ارائه دهد.

شعار روز جهانی بدون تنباکو در سال 2019 تنباکو و سلامت ریه انتخاب شده است. تأثیر منفی تنباکو بر سلامت ریه افراد امری اثبات شده است، سال هاست محققان از اثرات سوء مصرف دخانیات بر سلامت انسان می گویند. سرطان، بیماری های تنفسی مزمن و بسیاری مخاطرات سلامتی ناشی از مصرف زیاد تنباکو گریبان بسیاری از افراد در جای جای جهان را گرفته است.

سیگار یکی از علل اصلی سرطان ریه است که مسئول بیش از دو سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه در سراسر جهان است. قرار دریافت در معرض دود دست دوم نیز باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه می گردد.

سیگار کشیدن یکی از علل اصلی بیماری مزمن انسدادی ریه است (COPD)، وضعیتی که در آن مایع رقیق در بافت اسفنج ریه ها تغییر می نماید و عامل سرفه های دردناک و مسائل تنفسی شدید می گردد. خطر ابتلا به COPD به ویژه در میان افرادی که سیگار کشیدن را در سنین جوانی شروع می نمایند، به این دلیل که دود تنباکو جلوی رشد ریه را می گیرد، به مراتب بیشتر است. تنباکو آسم را تشدید می نماید.

در سراسر جهان، حدود 60هزار کودک پیش از پنج سالگی از عفونت های تنفسی ناشی از دود دست دوم می میرند. بچه هایی که در رحم مادر در معرض دود دست دوم سیگار قرار دارند، به نوعی با کاهش رشد و عملکرد ریه متولد می شوند. بچه ها جوان در معرض دود دست دوم سیگار نیز در خطر ابتلا و تشدید آسم، پنومونی و برونشیت و عفونت های مکرر تنفسی هستند.

در بزرگسالان دود دست دوم باعث بیماری های قلبی عروقی و سرطان ریه می گردد. در نوزادان، خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد. در زنان باردار، باعث عوارض بارداری و وزن کم هنگام تولد می گردد. دود دست دوم عامل مرگ بیش از 1.2 میلیون نوزاد زودرس در سال می گردد.

بیماری سل (TB)صدمه به ریه ها را افزایش می دهد و موجب کاهش عملکرد ریه می گردد. این مشکل با مصرف دخانیات تشدید می گردد. حدود یک چهارم جمعیت جهان سلول TB ندارند و این موضوع آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری های فعال تنفسی قرار می دهد. افرادی که سیگار می کشند دو برابر احتمال ابتلا به سل در آنها بیشتر است.

تنباکو حاوی بیش از 7 هزار ماده شیمیایی است

دود تنباکو یک نوع بسیار خطرناک از آلاینده های هوا نیز به شمار می رود. بیش از 7 هزار ماده شیمیایی در تنباکو وجود دارد که 69 مورد آن باعث ایجاد سرطان می گردد. اگر چه دود ممکن است نامرئی و بی بو باشد، اما تا پنج ساعت در هوا باقی می ماند.

موثرترین اقدام برای بهبود سلامت ریه ها، کاهش مصرف دخانیات و عدم قرار دریافت در معرض دود دست دوم است. اما در بعضی از کشورها دانش عمومی افراد و به ویژه در سیگاری ها در خصوص پیامدهای مصرف دخانیات بر سلامت ریه ها بسیار کم است. علیرغم شواهد قوی در خصوص آلودگی تنباکو بر سلامت ریه، پتانسیل کنترل دخانیات برای بهبود سلامت ریه هنوز کم اهمیت است.

به منظور دستیابی به هدف توسعه پایدارو کاهش یک سوم مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیان تا سال 2030، کنترل دخانیات باید اولویتی برای دولت ها و جوامع در سراسر جهان باشد که متاسفانه در حال حاضر، جهان برای رسیدن به این هدف حرکت نمی نماید. کشورها باید با پیاده سازی قوانین سفت و سخت و وضع مالیات بر دخانیات موثرترین سیاست های مبارزه با این سم مهلک را با هدف کاهش تقاضا برای دخانیات ایجاد نمایند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که هشدارهای گرافیکی و تصویری می تواند سیگاری ها را به ترک دخانیات متقاعد سازد. مطالعات اجرا شده پس از اجرای هشدارهای تصویری در برزیل، کانادا، سنگاپور و تایلند نشان می دهد که هشدارهای تصویری به طور قابل توجهی آگاهی مردم از آسیب های مصرف دخانیات را افزایش می دهد.78 کشور که 47 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند، بهترین روش برای هشدارهای تصویری را دارند که شامل هشدارها به زبان محلی است. رسانه های جمعی همچنین می توانند مصرف دخانیات با متقاعد کردن جوانان برای جلوگیری از استفاده از تنباکو کاهش دهند.

تبلیغ دخانیات ممنوع

ممنوعیت تبلیغ و حمایت مالی از دخانیات می تواند مصرف دخانیات را کاهش دهد. این ممنوعیت می تواند مصرف تنباکو را به طور متوسط در حدود هفت درصد کاهش دهد، در حالی که بعضی از کشورها کاهش مصرف را تا 16 درصد نشان می دهد. بااین حال تاکنون تنها 37 کشور که 15 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، به طور کامل انواع تبلیغات و حمایت مالی را ممنوع نموده اند.

وضع مالیات سنگین مصرف دخانیات را از بین می برد

وضع مالیات سنگین بر تنباکو ارزان ترین روش برای کاهش مصرف دخانیات، به ویژه در میان جوانان و فقرا است. افزایش مالیات که باعث افزایش قیمت تنباکو می گردد مصرف را تا 10 درصد کاهش می دهد. با این حال، وضع مالیات بالا به ندرت اجرا می گردد. تنها 32 کشور با 10 درصد از جمعیت جهان مالیات بر محصولات دخانیات را استفاده می نمایند. به طوری که بیش از 75 درصد از قیمت خرده فروشی صرف مالیات است.

کنترل تجارت غیرقانونی تنباکو

کنترل تجارت غیرقانونی تنباکو و مزایای گسترده ای برای دولت ها ایجاد می نماید. مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر را کاهش و درآمد مالیاتی را برای دولت ها افزایش می دهد. توقف تجارت غیرقانونی محصولات تنباکو، اولویت سلامتی است و قابل دستیابی است. اما برای انجام این کار احتیاج به بهبود سیستم های مدیریت مالیاتی ملی و همکاری بین المللی است. پروتکل FCTC سازمان جهانی بهداشت راهی برای از بین بردن تجارت غیرقانونی محصولات تنباکو و سیاست اصلی برای عرضه مواد مخدر است که به کاهش مصرف دخانیات و پیامدهای مثبت بهداشتی و مالی می انجامد.

کنوانسیون WHO برای کنترل تنباکو در فوریه 2005 به اجرا در آمد و امروز 181 طرف بیش از 90 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

به گزارش گردشگران شاد، اپیدمی مصرف روزافزون سیگار یک هشدار جهانی است. مصرف بی رویه دخانیات در سطح جهان از یک سو و روش های ترک آن از سویی دیگر چالش بزرگی پیش روی جامعه جهانی قرار داده است. این روزها، مصرف سیگارهای الکترونیکی باعث نگرانی های بهداشت عمومی شده، زیرا تحقیقات نشان می دهد که ممکن است اثرات خطرناک سلامتی در اثر سیگارهای الکترونیکی باقی باشد. محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد سموم باکتری و قارچی را که همراه با تعداد زیادی از مسائل بهداشتی از قبیل کاهش عملکرد ریه، آسم و التهاب است در بسیاری از مارک های معتبر سیگار الکترونیکی یافتند.

منابع: who ، health24، iafrica.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اپیدمی مصرف سیگار را جدی بگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپیدمی مصرف سیگار را جدی بگیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید