با دیدنی های رامهرمز بیشتر آشنا شوید Ramhormoz

به گزارش گردشگران شاد، شهرستان رامهرمز در شرق استان خوزستان واقع شده است . رامهرمز بعد از شوش دومین شهر استان می باشد که طبق نظر تاریخدانان پایتخت ایران بوده است. یاقوت حموی می گوید که رامهرمز متشکل از دو کلمه رام (shahr) و هرمز (نام یکی از خسروان ساسانی) بوده است. رامهرمز به تناسب قدمت و اهمیتی که بویژه در زمان ساسانی داشته است، مجموعه ای از آثار تاریخی را در خود جای داده است.در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی رامهرمز بیشتر آشنا شوید.

با دیدنی های رامهرمز بیشتر آشنا شوید Ramhormoz

تشکوه رامهرمز

تشکوه رامهرمز با نام کوه آتشین رامهرمز نیز شناخته می گردد. در امتداد روستای ماماتین در جاده رامهرمز-ابوالفارس در استان خوزستان، تپه هایی را کنار جاده خواهید دید که در شب، سوزان و شعله ور هستند. زیبایی خیره نماینده این کوه آتشین هر گردشگری را که از این جاده عبور می نماید، به خود می خواند. تش در زبان محلی به معنای آتش است و به دلیل همین شعله های کوچک و بزرگ آن را تشکوه نامیده اند. این کوه از گذشته های دور تا به امروز شبانه روز می سوزد. به گفته کارشناسان زمین شناسی دلیل شعله ور شدن آتش کوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

قلعه امیر مجاهد

قلعه امیر مجاهد که با نام های باغ امیر مجاهد و قلعه بهبهانی نیز شهرت دارد، یکی از بناهای تاریخی رامهرمز است. این بنا توسط یکی از خوانین پرنفوذ ایل بختیاری به نام امیر مجاهد بختیاری در اواخر دوره قاجار احداث شد و به همین دلیل قلعه امیر مجاهد نامیده می گردد. این بنا در شهریور 1320، توسط طاهر بهبهانی برای سکونت خریداری شد. با معماری منحصربه فرد، قلعه امیر مجاهد با باغی از انواع درختان مانند نخل و پرتقال و بوته های گل و گیاه احاطه می گردد. قلعه امیر مجاهد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه دا و دختر رامهرمز

قلعه دا و دختر یکی از آثار ارزشمند استان خوزستان است که در 3 کیلومتری شمال شهر رامهرمز بر روی کوه های مرتفع مشرف بر دشت رامهرمز قرار گرفته است.این قلعه تاریخی که در ارتفاع تقریبی 600 متری واقع شده، از نظر نوع معماری شبیه به قلعه های رومی است و بر اساس شواهد موجود، متعلق به دوره ساسانیان می باشد. مصالحی که در ساخت این قلعه استفاده شده، قلوه سنگ های رودخانه اعلا و سنگ های معادن اطراف قلعه جهت پِی آن، ملات گچ و در بعضی نقاط آجر و قیر است که در واقع، از مصالح بومی منطقه به شمار می فرایند.

امامزاده سیدحسین زاهدون

در 5 کیلومتری شرق شهرستان رامهرمز روستای دهیور امامزاده سید حسین زاهدون قرار داره که معماری این گنبد به دوره سلجوقی و تیموری بر میگرده. بقعه متبرکه امام زاده سید حسین زاهدون با گنبدی مخروطی ومهندسی شکل با گچ بری خاص و منحصر بفرد در جوار رودخانه الله قرار داره که رودخانه تمام مزارع راستا خود رو زیر آب برده ولی در نزدیکی امامزاده که رسیده به طرز طبیعی و معجزه آسایی انحراف پیدا نموده و در برابر این امامزاده تعظیم نموده.این امامزاده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

عمارت صمیمی رامهرمز

عمارت صمیمی (باغ صمیمی) یا باغ امیر سپهدار از باغ های سکونتی -حکومتی دوره قاجار است که به عنوان حاکم نشین شهرستان رامهرمز استفاده می شد، و متاًثر از باغ های فرنگی ساخته شده است. این باغ شامل عمارت اندرونی است. عمارت به عنوان فضای ورودی بوده و در بیشتر موارد محل استقرار و سکونت نگهبانان و سایر کارکنان خدماتی صاحب باغ و مهمانانش بوده است. عمارت اندرونی که همان کوشک میانی می باشد در دو اشکوب همکف و زیر زمین بنا شده است و محل کارهای حکومتی و دفتر بود، در دوران پهلوی این کوشک محل زندگی صاحب وقت باغ اختصاص داشت.

چشمه های قیر

در 25 کیلومتری شمال شرقی شهرستان رامهرمز، در استان خوزستان در منطقه ماماتین، ثروتی سیاه و میراثی چند هزار ساله قرار گرفته است. چشمه های جوشان قیر طبیعی ماماتین از جاذبه های دیدنی و حیرت آور شهرستان رامهرمز به شمار می رود که گاهی طلای سیاه از آن ها به بیرون می جهد. قیر که به عنوان طلای سیاه نیز شناخته می گردد، از این چشمه های سیاه رنگ طبیعی می جوشد.

دژ گلی

دژ گلی که با نام دزگیری نیز شناخته می گردد، از دیدنی های طبیعی رامهرمز به شمار می رود و بالای تپه های دوکوهک جای گرفته است. طبق گفته مردم محلی، کله قوچی پرابهت روی تپه ها قرار گرفته است که شبیه به مجسمه ابوالهول مصر است و گویی تمام منطقه را زیر نظر دارد. هرچند این ساختار طبیعی است؛ اما بزرگی و کمال آن نگاه هر بیننده ای را جلب می نماید.

روستای ماماتین

روستای ماماتین روستای گردشگری است که در 36 کیلومتری شمال شرق رامهرمز قرار گرفته است. مهندسین انگلیسی که دنبال کشف نفت بودند در این روستا آغاز به احداث حوض آتشنشانی , کارگاه ،میادین ورزشی , اطاق کنفرانس، ،برج دیده بانی و ساختمن نمایی برای استراحت خود و دیگر کارشناسان ساختند. ساختار هندی ساختمان سازی مهندسان که از مصالح گچ کوره و سنگ بوده با ساختمان سازی بومیان منطقه تفاوت زیادی داشت ,طوری که سقف بام خانه ها بطور قوسی و با لوله های قطور نفت می باشد که هنوز مردم منطقه از این ساختمان ها استفاده می نمایند. این روستا شامل خانه,کلیسا، اصطبل، سایت اداری و … است که بعضی نیمه مخروب و بعضی با تغییر فضای درونی به محل سکونت روستاییان محلی تبدیل شده است. این روستا دارای جاذبه هایی مثل تشکوه و چشمه های قیر می باشد.

آبشار توف نمکی

آبشار توف نمکی، رامهرمز در استان خوزستان واقع است. در امتداد یک جاده مال رو که از منطقه کمپ رامهرمز آغاز می گردد به سمت کوه های ابوالفارس باب الفارس در فاصله تقریباً 15 کیلومتری رامهرمز آبشاری زیبا که محیط بالا دست آن را درختان انجیر و پیچک پوشانده اند به نام توف انجیر خودنمائی می نماید . آب دریاچه بزرگ این آبشار که به طول 60 متر و عرض 20 متر است بسیار شور است و ماهی های شورآبی به وفور در آن یافت می گردد ، در کنار این آبشار یک چشمه کوچک گوگردی وجود دارد . راه دوم دستیابی به این آبشار و دریاچه اش از راستا روستای نمره 9 ابوالفارس است .

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول

به "با دیدنی های رامهرمز بیشتر آشنا شوید Ramhormoz" امتیاز دهید

3 کاربر به "با دیدنی های رامهرمز بیشتر آشنا شوید Ramhormoz" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با دیدنی های رامهرمز بیشتر آشنا شوید Ramhormoz"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید