تشدید فشارهای بین المللی برای حفاظت از غیر نظامیان تیگراید

به گزارش گردشگران شاد، با نزدیک شدن به سرانجام ضرب الاجل 72 ساعته نخست وزیر اتیوپی به رهبران منطقه تیگرای فشارهای بین المللی برای حفاظت از غیر نظامیان این منطقه افزایش یافته است.

تشدید فشارهای بین المللی برای حفاظت از غیر نظامیان تیگراید

به نقل از خبرگزاری رویترز، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت، گوترش در مورد بحران منطقه تیگرای اتیوپی نگران است و از طرف های درگیر می خواهد از غیرنظامیان حفاظت نمایند.

دوجاریک در بیانیه ای گفت، در میان گزارش ها درباره حملات نظامی احتمالی به شهر میکیلی، مرکز منطقه تیگرای، گوترش از رهبران اتیوپی می خواهد از غیرنظامیان و حقوق بشر حفاظت نمایند و از وصول یاری های انسانی به این منطقه که به شدت به آنها احتیاج دارد، اطمینان حاصل گردد.

احتمال حمله به میکیلی، مرکز تیگرای با 500 هزار سکنه و آوارگانی که پس از وقوع درگیری در تیگرای به این شهر سرازیر شده اند و شمارشان معین نیست، جامعه بین الملل و سازمان های مدافع حقوق بشر را هم نگران نموده است.

شورای امنیت روز سه شنبه نخستین نشست غیر علنی را پیرامون درگیری در تیگرای بنا به درخواست آفریقای جنوبی تشکیل داد که ریاست فعلی اتحادیه آفریقا را برعهده دارد.

مدیر برنامه شرق و جنوب آفریقا در سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای گفت، در حالی که نیروهای اتیوپی آماده محاصره میکیلی هستند، عفو بین الملل به همه طرف های درگیر یادآور می گردد که حمله عامدانه به غیرنظامیان براساس قوانین بین المللی انسانی ممنوع بوده و جنایت جنگی محسوب می گردد. حملات کورکورانه هم براساس قوانین بین المللی انسانی ممنوع است.

این سازمان همچنین از طرف های درگیر خواست تاسیسات مانند بیمارستان، مدارس و مناطق مسکونی را هدف قرار ندهند و عدم استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی تضمین دهند.

اتحادیه آفریقا هم که مقرش در آدیس آبابا واقع شده است، برای میانجیگری، روسای جمهوری سابق موزامبیک، آفریقای جنوبی و لیبریا را به عنوان فرستاده ویژه خود معین نموده است.

این در حالی است که رضوان حسین، سخنگوی ستاد بحران که تحولات درگیری در تیگرای را پیگیری می نماید، گفت، آدیس آبابا مذاکره در این مرحله را رد می نماید و دولت با فرستاده ها به خاطر احترام به این رهبران آفریقایی صحبت خواهد نمود.

شورای امنیت ملی آمریکا نیز در توییتی گفت، ایالات متحده خواهان میانجیگری در اتیوپی است و از کوشش های اتحادیه آفریقا برای سرانجام دادن به این درگیری حمایت می نماید.

فرانسه هم حمایت خود را از طرح اتحادیه آفریقا با هدف حل و فصل این درگیری اعلام حمایت نموده و خواهان تسریع د اتخاذ اقداماتی برای حفاظت از غیر نظامیان شد.

تحلیلگران ارزیابی می نمایند که هزاران غیر نظامی در درگیری های آینده میان جبهه آزادسازی تیگرای و ارتش اتیوپی کشته شوند. تا به امروز هم صدها تن در اثر درگیری ها در تیگرای کشته و هزاران تن به کشور همسایه سودان گریخته اند.

در این میان، تایید اظهارات طرف های درگیر به وسیله منابع مستقل هم سخت است زیرا منطقه تیگرای از زمان آغاز درگیری ها تقریبا به یک منطقه دورافتاده تبدیل شده است و آمار دقیقی از درگیریها که دستکم صدها کشته برجای گذاشته، وجود ندارد.

تنش میان آدیس آبابا و جبهه آزادسازی تیگرای که نزدیک به سه دهه قدرت اول اتیوپی بود، پس از آن به اوج خود رسید که تیگرای به صورت یکجانبه انتخابات را در ماه سپتامبر برگزار کرد در حالی که آدیس آبابا تصمیم گرفته بود به دلیل شیوع کرونا این انتخابات را به تعویق اندازد.

دولت اتیوپی برای تسلیم رهبران منطقه تیگرای به نفع ارتش اتیوپی که عرصه را بر شهر میکیلی، مرکز این منطقه و مقر دولت محلی جبهه آزادی سازی تیگرای تنگ نموده، ضرب الاجل 72 ساعته معین نموده است و آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی گفت، این آخرین فرصت آنهاست، در مقابل رهبران تیگرای تاکید کردند، آماده مردن هستند.

همچنین آدیس آبابا گفت، عملیات نظامی دولت مرکزی اتیوپی که از چهارم نوامبر علیه جبهه آزادسازی تیگرای آغاز نموده وارد مرحله معین نماینده ای شده است. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "تشدید فشارهای بین المللی برای حفاظت از غیر نظامیان تیگراید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید فشارهای بین المللی برای حفاظت از غیر نظامیان تیگراید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید