جای خالی صنایع تبدیلی در قطب بادام کشور

به گزارش گردشگران شاد، خبرنگاران - گروه استان ها: استان چهارمحال و بختیاری استانی کوچک است که در جنوب غربی کشور واقع شده است. شهرستان سامان مهم ترین شهرستان گردشگری و همچنین مهم ترین شهرستان تولیدات محصولات باغی این استان به شمار می رود.

جای خالی صنایع تبدیلی در قطب بادام کشور

شهرستان سامان به عنوان نگین گردشگری استان چهارمحال و بختکمک یکی از مهم ترین شهرستان های این استان به شمار می رود که به طور متوسط سالیانه بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر گردشگر و مسافر از جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری آن بازدید می کنند.

این شهرستان دارای پل های تاریخی بسکمک از قبیل پل زمان خان، پل هوره، پل کاهکش، پل چوبی و ... است. این پل های تاریخی و زیبا بر روی زاینده رود خروشان بنا گذاشته شده است و تاریخی بودن و معماری خاص آنها در کنار رودخانه خروشان زاینده رود جاذبه های گردشگری بسیار ارزشمندی را در منطقه فراهم کرده است.

شهرستان سامان جدا از اینکه شهرستان گردشگری استان چهارمحال و بختکمک به شمار می رود قطب فراوری میوه استان نیز به شمار می رود. این شهرستان به واسط داشتن منابع آب وخاک حاصل خیر و شرایط آب و هوایی مناسب به یکی از شهرستان های مهم فراوری محصولات باغی کشور تبدیل شده است.

هم اکنون بسکمک از محصولات باغی کشور ازجمله بادام، انگور، گردو، سیب، هلو و... در استان چهارمحال و بختکمک فراوری می شود که بیشترین فراوری میوه این استان نیز اختصاص به شهرستان سامان این استان دارد.

به عنوان مثال چهارمحال و بختکمک رتبه اول فراوری بادام کشور را به خود اختصاص داده است که بیشترین میزان فراوری این بادام( 14 درصد بادام فراوریی کشور) در شهرستان سامان این استان فراوری می شود.

یکی از مسائل مهم شهرستان سامان نبود صنایع تبدیلی و فراوری محصولات باغی است که این امر موجب شده است ضایعات میوه در این منطقه افزایش پیدا کند.

شهرستان سامان 35 درصد باغات استان چهارمحال و بختکمک را به خود اختصاص داده است

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختکمک در گفت وگو با گردشگران شاد مطرح نمود: شهرستان سامان چهارمحال و بختکمک مهم ترین شهرستان فراوری محصولات باغی استان است.

سید طاهر نوربخش با اشاره به کیفیت بالایی محصولات فراوریی باغی این شهرستان، گفت: شهرستان سامان 35 درصد باغات استان چهارمحال و بختکمک را به خود اختصاص داده است.

وی بابیان اینکه در شهرستان سامان قابلیت فراوری 60 هزار تن از انواع محصولات باغی وجود دارد، افزود: محصولات کشاورزی شهرستان سامان شامل بادام با مساحت 9 هزار هکتار با فراوری 14 هزار تن، هلو با مساحت دو هزار و 400 هکتار سطح زیر کشت و فراوری 30 هزار تن، گردو با مساحت یک هزار و 100 هکتار و فراوری یک هزار و 700 تن و سایر محصولات با 800 هکتار سطح زیر کشت و فراوری پنج هزار تن در این شهرستان وجود دارد.

وی گفت: این شهرستان مهم ترین منطقه فراوری بادام کشور به شمار می رود و همچنین مهم ترین منطقه فراوری هلو استان است.

نوربخش با اشاره به اینکه این شهرستان نیازمند صنایع تبدیلی است، ادامه داد: قسمتی از میوه های فراوریی این شهرستان به واسطه نبود صنایع تبدیلی به ضایعات تبدیل می شود که ضرورت دارد احداث واحدهای صنایع تبدیلی در این شهرستان موردتوجه قرار بگیرد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختکمک ادامه داد: میوه هلو که بخش اعظمی از فراوری این شهرستان به خود اختصاص می دهد از حساسی بالایی برخوردار است و در صورت وجود یک خراش بر روی آن سریع خراب می شود که باید این میوه ها را سریعاً به واحدهای صنایع تبدیلی انتقال داد و به محصولات جانبی میوه ها مانند لواشک، کمپوت و ... تبدیل شوند تا ماندگاری آن ها افزایش پیدا کند.

فرماندار شهرستان سامان نیز در گفت وگو با گردشگران شاد گفت: باوجوداینکه بسکمک از میوه های استان چهارمحال و بختکمک و کشور در منطقه سامان فراوری می شود اما نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در این شهرستان یکی از مسائل مهم به شمار می رود.

سعید صالحی گفت: استقرار صنایع تبدیلی و فراوری در شهرستان سامان ازجمله اقدامات ضروری برای این شهرستان به شمار می رود که باید موردتوجه قرار گیرد.

وی گفت: راه اندازی واحدهای صنایع تبدیلی جدا از جلوگیری از ایجاد ضایعات در بخش فراوریات باغی، اشتغال قابل توجهی در سطح منطقه ایجاد می کند.

وی ادامه داد: زمینه برای جذب سرمایه گذار در بخش احداث واحدهای صنایع تبدیلی و فراوری در این شهرستان باید فراهم شود و تلاش شود که سرمایه گذاران در این بخش جذب شوند.

فرماندار شهرستان سامان استان چهارمحال و بختکمک یادآور شد: فراوری محصولات متنوع از محصولات باغی این منطقه امکان پذیر است و شرایط برای فروش در سطح منطقه با توجه به ورود سالانه هزاران گردشگر وجود دارد.

یکی از فراوریکنندگان محصولات کشاورزی در شهرستان سامان در گفت وگو با گردشگران شاد گفت: هم اکنون کیفیت بالای فراوری محصولات باغی این منطقه زمینه را برای فروش بالای محصولات فراهم کرده است.

مرادی مطرح نمود: در هنگام چیدن محصولات باغی منطقه ازجمله هلو، زردآلو، شلیل، سیب و... بسکمک از میوه ها آسیب می بینند که امکان فروش آن ها به فروشگاه های عرضه میوه وجود ندارد.

نبود صنایع تبدیلی در این منطقه موجب ایجاد ضایعات میوه می شود

وی گفت: این میوه ها اگرچه سالم هستند اما به واسطه آسیب دیدن جزئی، گذاشتن آن ها در کنار میوه های دیگر امکان پذیر نیست چراکه در اثر آسیب دیدگی، میوه خراب می شود و دیگر میوه ها کنار خود را نیز خراب می کند.

این باغدار روستای سوادجوان شهرستان سامان مطرح نمود: نبود صنایع تبدیلی در این منطقه سبب ایجاد ضایعات میوه می شود که سرمایه گذاری برای راه اندازی واحد صنایع تبدیلی در این منطقه ضروری است و باغداران با این سرمایه گذاری که در این راه گام بر دارد همکاری خوبی خواهند داشت و محصولات خود را باقیمت بسکمک پایین در اختیار این واحد صنعتی می گذارند.

بهره گیری از تکنولوژی و فناوری ها جدید صنعت فراوری میوه مانند میوه خشک کن ها و فراوری محصولات جانبی در این منطقه می تواند زمینه کاهش ضایعات میوه را در این منطقه کمتر کند.

معرفی ظرفیت های و فراهم آوردن زیرساخت ها برای راه اندازی واحدهای صنعتی در گام اول نقش مهمی می تواند در جذب سرمایه گذار در احداث واحدهای صنعتی فرآوری و تبدیلی محصولات باغی در این منطقه ایفا کند.

معرفی منطقه و ظرفیت های آن و برگزاری همایش های سرمایه گذاری نیز می تواند در جذب سرمایه گذاری برای احداث واحدهای تبدیلی در شهرستان سامان کمک کند که این مهم بایدمورد توجه مسئولان منطقه قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "جای خالی صنایع تبدیلی در قطب بادام کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جای خالی صنایع تبدیلی در قطب بادام کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید