نکات و اصول کلیدی در طراحی داخلی

به گزارش گردشگران شاد، از مهم ترین مفاهیم طراحی داخلی که هر فردی که در این زمینه فعالیت می کند باید نسبت به آن ها آگاهی داشته باشد، مفهوم تناسب و توازن می باشد. در طراحی داخلی باید اطمینان حاصل کرد که طراحی به چشم بیننده زیبا باشد، به گونه ای که تمام جنبه های زیباشناسی در آن رعایت شده باشد. با این حال، چنین شرایطی از اساسی ترین مشکلاتی است که بیشتر طراحان داخلی با آن روبرو هستند. این امر طراحان را بر آن داشته است که به دنبال مهارت های لازم و کارامد در این زمینه باشند. خوشبختانه راه هایی برای تحقق این هدف وجود دارد که به شما در چگونه طراحی داخلی خانه بدون کمک دریافت از طراحان کمک می کند. در ابتدا، طراح فضای داخلی باید با استفاده از تخصص و مهارت خود، به خوبی فضای مورد نظر را بررسی کرده و نوع طراحی که از نظر آن ها به چشم بقیه زیبا می آید را پیدا کند. طراحان داخلی با توجه به تحصیلات مربوطه ای که در این زمینه داشته اند نسبت به افراد معمولی بیشتر مفاهیم تناسب و توازن را درک می کنند.

نکات و اصول کلیدی در طراحی داخلی

مفهوم تناسب در طراحی داخلی

در ابتدا با یک سری از تعاریف در طراحی داخلی آغاز می کنیم. این تعاریف با تعریف خط در هنر آغاز شده و در ادامه به تعریف فضای هنری و شکل هنر می پردازد. به طور تعیین، تناسب در طراحی داخلی، به تعادل بین اِلمان های مختلف طراحی، مانند رنگ، بافت و شکل ظاهری گفته می گردد. بسکمک از طراحان و معماران معمولا ویژگی هایی مانند مقیاس را همراه با تناسب و در کنار یکدیگر به کار می برند. بر اساس قانون کلی، تناسب به عنوان عنصر اصلی عمل می نماید. تناسب صحیح در طراحی داخلی از طریق تکرار موارد زیر به دست می آید:

  • رنگ
  • شکل
  • بافت
  • ایجاد سبک و تنوع
  • کنترل نور

در زمینه طراحی داخلی، تناسب همیشه شامل مقیاس و اندازه های کلی اِلمان های تعیین در طراحی داخلی می باشد. به عبارت دیگر، مهمترین مسئله در مورد تناسب، ارتباط موزون بین تمامی اشیاء می باشد. این بدان معناست که تناسب باید در مورد ویژگی های اصلی که برای درک تناسب بین اِلمان های مختلف طراحی داخلی استفاده می گردد، مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس باور عمومی، فضاهای طبیعت معماری، صرفا به منظور تحت تاثیر قرار دادن افراد، در مقیاسی که افراد آن ها را مشاهده می نمایند، کوچک می شوند. فضای داخلی به طور کامل از طریق یک شی، تغییر می نماید و این فرایندی است که معمولا از آن در فضای عمومی استفاده می گردد. هم چنین این فرایند در محیط های شرکتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای ایجاد تناسب در طراحی سطحی و طراحی داخلی، باید در نظر داشت که طراحان همیشه از یک مقیاس استاندارد و مناسب استفاده می نمایند.

تناسب رنگ

تناسب شکل و فرم در طراحی داخلی می تواند از طریق رنگ و تنها با تکرار الگوی رنگی در نقاط مختلف فضا صورت پذیرد. برای مثال اگر در فضایی که قصد طراحی آن را دارید از تابلو نقاشی که در آن رنگ آبی به کار رفته در بالای سر شومینه استفاده شده است، از پارچه یا رویه مبلی که در آن از رنگ آبی استفاده شده است، بهره بگیرید تا با فضا هم خوانی داشته باشد. هم چنین می توانید از کوسنی که در آن از رنگ مشابه به کار رفته است برای تزئین مبلمان و فضا استفاده نمایید. علاوه بر این انتخاب فرش مناسب که حاشیه آن رنگی مشابه یا برابر رنگ آبی دارد نیز می تواند کارامد باشد. بیشتر طراحان داخلی پیشنهاد می نمایند که بهتر است تکرار رنگ سه یا پنج بار اتفاق بیافتد. به طور کلی می توان گفت دفعات تکرار رنگ باید عددی فرد باشد. با این حال ویژگی هایی مانند اندازه و محل قرار دریافت وسایل، اجرای تناسب رنگی در طراحی دکوراسیون داخلی را مشکل می نماید. زمانی که به ترکیب رنگ های مختلف در قالب کلی طراحی بپردازید، قطعا در یافتن تناسب رنگی پیروز خواهید شد.

تناسب طراحی داخلی با توجه به فرم

اگر به دنبال ایجاد فرم قابل قبولی از هارمونی دیداری در طراحی داخلی هستید، به تکرار اشکال در فضا بپردازید. برای مثال، اگر در فضایی از شومینه ای به شکل مربع استفاده شده است، می توان با استفاده از لوازم تزئینی، جایگاه ها و یا میزهای قهوه خوری مربعی شکل، این شکل را در فضا تکرار کرد.

تعادل نامتقارن

تعادل نامتقارن یکی از بی قاعده ترین انواع اِلمان های طراحی داخلی می باشد. هم چنین در نگاه اول یکی از سبک های سخت و پیچیده نیز تلقی می گردد. وقتی صحبت از قرار دادن اشیاء مختلف در طراحی داخلی به سبک تعادل نامتقارن به میان می آید، اشیائی که از لحاظ اندازه با یکدیگر فرق دارند به گونه ای در کنار هم قرار می گیرند که با قرار دریافت در یک نقطه کانونی باعث تعادل سازی یکدیگر شوند. این بدان معناست که اشیاء سنگین تر می توانند با قرار دریافت در نقطه مخالف اشیاء سبک تر باعث ایجاد تعادل شوند.

تناسب طراحی داخلی با توجه به فضا

وقتی صحبت از طراحی داخلی با توجه به فضا به میان می آید، منظور چگونگی قرار دریافت وسایل در فضای داخلی می باشد. بهترین مثال برای درک این مفهوم، استفاده از یک میز صبحانه خوری همراه با جایگاه با سایز متوسط، در مقابل یک دیوار بزرگ می باشد. این مثال بیانگر این است که اگر جایگاه ها کوچک تر بودند، تناسب کلی از میان می رفت. راه حلی دیگر برای به دست آوردن تناسب در فضا ازکنار هم قرار دادن عکس های بزرگ و کوچک، به دست می آید. هم چنین می توانید با استفاده از مبلمان بزرگ و کوچک در کنار یکدیگر نیز به این تعادل برسید.

نقطه مرکزی

نکته مهم دیگر در طراحی داخلی به اِلمان هایی بر می گردد که تاکید بر روی آن ها زیاد است. به زبان ساده، منظور کانونی اصلی در طراحی داخلی می باشد. این نقطه همان جایی است که توجه همگان را جلب می نماید و هر چیز از جمله مبلمان، لوازم تزئینی خاص و یا حتی شومینه می تواند باشد. هر شی که در این نقطه قرار گیرد باید از لحاظ فرم، بافت و رنگ متناسب باشد.

تناسب نورپردازی در طراحی داخلی

نورپردازی می تواند به صورت یکی از این دو روش صورت گیرد: نورپردازی طبیعی و مصنوعی. نورپردازی یکی از عوامل مهم در به دست آوردن هارمونی در هر سبک از طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. نورپردازی مناسب می تواند بر درک دیداری نیز تاثیر بسزایی داشته باشد که انجام صحیح آن در زمان نورپردازی دکوراتیو بسیار مهم و اساسی می باشد. برای مثال بسکمک از طراحان داخلی از نورپردازی برای تاکید بر لوازم تزئینی مختلف در طراحی داخلی مانند کارهای هنری یا عکس استفاده می نمایند. اهمیت نورپردازی زمانی که قصد خواندن کتاب و یا نوشتن داریم نیز تعیین می گردد. بهترین راه حل برای کنترل نور ورودی استفاده از پرده های تزئینی می باشد. اگر قصد کنترل نور مصنوعی در فضای خانه را دارید به شما پیشنهاد می گردد از سیستم های کنترل مرکزی استفاده نمایید.

تناسب بافت

استفاده از بافت در دکوراسیون داخلی جذابیت های زیادی به فضای داخلی می بخشد. برای برجسته سازی کانون های اصلی، بسکمک از طراحان از بافت و نقش در طراحی دیوارها استفاده می نمایند. این کار می تواند با استفاده از کاغذ دیواری و یا رنگ صورت پذیرد. در طراحی کف ساختمان، استفاده از فرش باعث ایجاد توازن کفپوش های چوبی و رنگ دیوارها می گردد.

تناسب ریتم

تناسب ریتم به هارمونی موجود در فضا و کنترل آن چه که به چشم افراد می آید کمک می نماید. تناسب ریتم در فضا باعث می گردد اشیاء آن طور که باید دیده شوند و هم چنین به ایجاد جوی زیبا در فضای خانه نیز کمک می نماید. برای به دست آمدن ریتم مناسب تکرار فرم ها، خط، رنگ و بافت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این جا یک سوال باقی می ماند و آن این است که آیا می توان ادعا کرد که روش های طراحی سیستمی و عمومی، روش های درستی هستند؟ به طور یقین در این جا طراحانی که به طور سیستماتیک به تحصیل در این زمینه پرداخته اند در جایگاه اول برای طراحی دکوراسیون داخلی قرار دارند. چرا که این طراحان باید تمامی جنبه ها رابرای اجرای یک طراحی دقیق به کارگیرند. در بیشتر مواقع مفهوم تناسب با استفاده از یک سری فرمول ریاضی انجام می پذیرند. می توان این گونه بیان نمود که تناسب شباهت زیادی به موسیقی دارد. نقطه اشتراک آن ها در این جاست که زمانی که موسیقی را گوش می دهید و قطعه ای از آن به نظرتان خارج از نت می آید متوجه می شوید که جایی از آن اشتباه نواخته شده است. تناسب در طراحی داخلی نیز به همین گونه است و اگر در اجرای قسمتی از آن دچار اشتباه شوید به چشم ناموزون می آید.

منبع: ساختمانچی

به "نکات و اصول کلیدی در طراحی داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات و اصول کلیدی در طراحی داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید