انتقاد نمایندگان نباید توام با ادبیات تند و بی اخلاقی باشد

به گزارش گردشگران شاد، یک وکیل دادگستری گفت: انتقاد حق نمایندگان مجلس است، همانطور که حق عموم مردم است اما نباید این انتقاد توأم با ادبیات تند و بی اخلاقی باشد زیرا جایگاه و تریبون مجلس امانتی در دست نمایندگان مجلس است.

انتقاد نمایندگان نباید توام با ادبیات تند و بی اخلاقی باشد

عباس تدین در گفت وگو با گردشگران شاد درباره ادبیات تند و بی اخلاقی برخی کنندگان از تریبون مجلس نسبت به مسئولان نظام گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی در خصوص مصونیت قضایی و پارلمانی کنندگان مجلس تاکید شده و آن این است که هرگاه کنندگان مجلس در سخنان یا اظهار نظر خودشان مطالبی را بیان کنند؛ به خاطر ذکر مطالب قابلیت تعقیب کیفری ندارند اما از آنجا که همه مردم در برابر قانون مساوی هستند، قطعاً اگر اظهار نظرها و بیان مطالب شامل توهین و افترا باشد یا کننده مجلس مطالبی بیان کند که بر خلاف حقیقت باشد، با اعلام شخص ذی نفع قطعا قابلیت تعقیب کیفری وجود دارد.

وی اضافه نمود: نباید این مصومیت و امتیازی که قانونگذار به کنندگان مجلس داده است تا وظایف خود را به نحو احسن انجام بدهند، دستاویز توهین و در حقیقت نوعی بی اخلاقی در گفتار باشد زیرا کننده مجلس جدا از اینکه کننده بخشی از مردم کشور است، نمونه و الگوی یک دولتمرد و نماد یک شخصی است که در راس یک قوه قرار گرفته و توقع اجتماع و عموم این است که در رفتار و گفتار خود نزاکت ادب و اخلاق را رعایت کند.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه انتقاد حق کننده مجلس است، همانطور که حق عموم مردم است، گفت: نباید این انتقاد توأم با ادبیات تند و بی اخلاقی باشد. به هر حال جایگاه و تریبون مجلس امانتی در دست کنندگان مجلس است. رفتاری که شان و جایگاه این قوه و این تریبون را پایین بیاورد، خیانت در امانت قلمداد می شود؛ بنابراین تکرار این ادبیات و باب شدن این فرهنگ باعث می شود که انتقادی هم که از سر دلسوزی و مصلحت اندیشی و خیرخواهی ارائه می شود، مورد توجه طرف مقابل قرار نگیرد.

تدین اظهار داشت: اگر ما با زبان رافت و مهربانی انتقاد کرده و دلسوزانه انتقاد کنیم ؛ حتماً در دل مخاطب می نشیند و حتماً مخاطب آن را را در عمل به کار می گیرد تا مشکل را حل نماید اما اگر انتقاد توام با بی اخلاقی باشد موجب موضع گیری می شود و چه بسا از راه حق و عدالت فاصله میگیریم و انتقاد را به خاطر تندی در گفتار و کلام در عمل اجرا نخواهیم کرد.

وی در سرانجام گفت: به نظر می رسد که باید به سمت اخلاق گرایی برگردیم و اگر هم مطلبی داریم باید به دور از هرگونه حاشیه و به دور از هرگونه ادبیات نامتعارف باشد تا ان شاءالله انتقاد ما در عمل مورد توجه قرار بگیرد و مسائل مرتفع شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتقاد نمایندگان نباید توام با ادبیات تند و بی اخلاقی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد نمایندگان نباید توام با ادبیات تند و بی اخلاقی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید