بان کی مون، گوترش را از پرداختن مستقیم به مقوله میانمار بر حذر داشت

به گزارش گردشگران شاد، دبیرکل سابق سازمان ملل به گوترش تاکید نمود تا از پرداختن به صورت مستقیم به مقوله میانمار برای اجتناب از افزایش خشونت های پسا کودتا اجتناب کند.

بان کی مون، گوترش را از پرداختن مستقیم به مقوله میانمار بر حذر داشت

به نقل از خبرگزاری رویترز، بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل همچنین گفت، کشورهای جنوب شرق آسیا نباید به این آشفتگی و ناآرامی ها در میانمار به عنوان یک مساله داخلی برای این کشور نگاه نمایند.

کریستین شرانر برگنر، فرستاده ویژه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از زمان برکناری دولت مدنی آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار در اول فوریه امسال میلادی با ارتش میانمار در ارتباط بوده اما ارتش به وی اجازه ورود به این کشور را نداده است.

بان کی مون که از 2007 تا 2016 دبیرکل سازمان ملل بود در نشست شورای امنیت این سازمان گفت: با توجه به فوریت و جدی بودن اوضاع در میانمار، بر این باورم که گوترش نباید به شخصه و به صورت مستقیم در مقوله میانمار دخالت نموده و با ارتش این کشور وارد مصاحبه گردد.

استفن دوجاریک، سخنگوی گوترش نیز با اعلام اینکه دبیرکل سازمان ملل به صورت فعالانه در امور میانمار حضور دارد و مدت هاست که به این امر رسیدگی نموده، گفت: نفوذ او در کنار فرستاده اش در امور میانمار همواره در دسترس هستند. همگی ما می خواهیم تا این خشونت در میانمار سرانجام یابد.

گوترش روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل گفت که یک واکنش مستحکم و قوی از سوی جامعه بین الملل درباره یک اقدام منطقه ای مشترک مورد احتیاج است و به مقام های منطقه ای تاکید نمود تا از نفوذ خود برای اجتناب از وخامت بیشتر اوضاع در میانمار استفاده نموده و در نهایت یک راه صلح آمیز برای برون رفت از این فاجعه بیابند.

10 کشور عضو آ.سه.آن (مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا) کوشش نموده اند تا راهی برای بیرون رفت از این تنش ها در میانمار بیابند. مین آنگ هلیانگ، رئیس خونتا قرار است 24 آوریل امسال میلادی در نشست این گروه شرکت کند.

بان کی مون همچنین گفت: آ.سه.آن باید برای ارتش میانمار روشن کند که شرایط کنونی چنان وخیم است که نمی توان آن را فقط به عنوان یک مساله داخلی در نظر گرفت.

وی ادامه داد: استفاده ارتش از زور و نقض های گسترده حقوق بشری علیه مردم ناقض و برخلاف منشور آ.سه.آن است. این اقدامات، نقض آشکار حقوق بین الملل است و تهدیدی علیه صلح، امنیت و ثبات در منطقه به شمار می رود.

دبیرکل سابق سازمان ملل همچنین به شورای امنیت این سازمان تاکید نمود تا فراتر از بیانیه ها رفتار نموده و به یک اقدام جامع برسند. البته بعضی از دیپلمات ها می گویند، احتمالا چین و روسیه از اجرایی شدن هرگونه اقدام شدیدتر علیه میانمار جلوگیری می نمایند.

بر اساس اعلام انجمن یاری رسان به زندانیان سیاسی، 737 تن از سوی نیروهای امنیتی میانمار از زمان شروع کودتا کشته و 3229 تن دیگر نیز همچنان در بازداشت هستند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "بان کی مون، گوترش را از پرداختن مستقیم به مقوله میانمار بر حذر داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بان کی مون، گوترش را از پرداختن مستقیم به مقوله میانمار بر حذر داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید