بودجه دانشگاه فنی وحرفه ای با شاخص های کیفی آموزش عالی فاصله دارد

به گزارش گردشگران شاد، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با اظهار نگرانی از اعتبارات مشخص شده برای این دانشگاه در لایحه بودجه سال 99، گفت: مسئولانی که بودجه در اختیار آن هاست، باید از حرف به عمل روی بیاورند.

بودجه دانشگاه فنی وحرفه ای با شاخص های کیفی آموزش عالی فاصله دارد

به گزارش گروه دانشگاه گردشگران شاد به نقل از دانشگاه فنی و حرفه ای؛ ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره بر اینکه طی سال های اخیر گفتمان اجتماعی خوبی در بین سیاستگذاران آموزشی و غیر آموزشی در مورد ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی در کشور صورت پذیرفته و تأکید ویژه ای به گسترش فعالیت های دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا شده و متاسفانه در حال حاضر بودجه این مرکز علمی و مهارتی با استاندارد ها و شاخص های کیفی آموزش عالی کشور فاصله بسیار زیادی دارد، اعلام کرد: معتقدم توجه به آموزش های فنی و حرفه ای در جامعه باید از سد گفتمان خارج و به جنبه های عملیاتی پرداخته گردد و ضروری است حرف ها به عمل تبدیل گردد.

سریعترین راه برای برقراری رابطه بین اقتصاد و آموزش توجه به آموزش های فنی و حرفه ای است

صالحی عمران با عنوان اینکه قرار نیست سیستم های آموزشی به تنهایی تمام مسائل اجتماعی و مالی موجود در کشور را حل و به دوش کشند، ادامه داد: با عنایت به تجربیات بین المللی، اگر می خواهیم مسائل اشتغال و رشد مالی کشور حل گردد و اگر بر این باور هستیم که بایستی آموزش با اقتصاد گره بخورد، مطمئن باشید راه دیگری جز توجه جدی تر به آموزش های مهارتی نداریم و متغیر های پیچیده و تعاملی زیادی در این بین هستند تا بتوانند در این امر یاری نمایند، اما طبیعتاً سریعترین راه برای برقراری رابطه بین اقتصاد و آموزش توجه به آموزش های فنی و حرفه ای است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: وقتی نگاهی به لایحه بودجه می اندازیم و دانشگاه فنی و حرفه ای را با بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مقایسه می کنیم، درمی یابیم فاصله زیادی داریم و شاخص هایی که برای رشد بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده در مقایسه با آموزش های نظری اختلاف زیادی دارد بنابراین معتقدم با عنایت به کوشش های اجرا شده، مسئولانی که بودجه در اختیار آن ها قرار گرفته است باید از حرف به عمل روی بیاورند و نشان دهند باور قلبی و اعتقاد عملی به اعتلای آموزش های مهارتی دارند و برای ارتقای کمی و کیفی این نوع آموزش ها سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند.

اگر به حل مسائل اشتغال جوانان با دانشگاه باور دارید به مسائل بودجه ای توجه کنید

وی با عنوان اینکه بسیار از شاخص های بودجه ای دانشگاه فنی و حرفه ای با گذشت بیش از 8 سال از پیوستن این دانشگاه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کماکان با شاخص آموزش و پرورش سنجیده می گردد، توضیح داد: طی روز های اخیر جلسات متعددی با مقام عالی وزارت علوم و نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مورد بودجه دانشگاه داشتم و در این نشست ها بودجه دانشگاه تشریح و عنوان شد. اگر در جهت حل مسائل اشتغال جوانان به فعالیت این دانشگاه باور دارید بایستی توجه ویژه به مسائل بودجه ای هم داشته باشید.

صالحی عمران با اشاره به دغدغه های بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای بالاخص در مسایل فرهنگی و دانشجویی گفت: وظیفه جذب بودجه با بنده و مدیرانم است و نمی خواهیم این مسائل به مراکز تسری پیدا کند لذا معاونان فرهنگی و دانشجویی نباید بگذارند حتی آب در دل دانشجویی تکان بخورد چرا که هویت وجودی و اصل اساسی شکل گیری دانشگاه همین دانشجویان هستند و اگر کار خوبی طی سال های اخیر اجرا شده ناشی از فعالیت های کارکنان و دانشجویان در مراکز سراسر کشور بوده است و بار ها گفته ام کار واقعی را مراکز انجام می دهند و ستاد مرکزی امر حمایت و پشتیبانی را انجام می دهد.

نگرانی از بودجه تخصیص داده شده به تغذیه دانشجویی دانشگاه فنی

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با ابراز نگرانی از بودجه تخصیص داده شده به تغذیه دانشجویی گفت: در جدول بودجه ای تغذیه دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای برای هر دانشجو 16450 ریال اختصاص یافته که با نگاه اجمالی به سایر دانشگاه با رقم هایی بین 70000 ریال تا 90000 ریال برای هر دانشجو برخورد می کنیم.

وی با انتقاد از اختصاص بودجه فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای در مقایسه با سایر دانشگاه ها اضافه کرد: بودجه ای که برای انجام فعالیت های فرهنگی برای هر دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه ای تخصیص داده شده مبلغی در حدود 1/200/000 ریال است و این رقم برای یک دانشجو در دانشگاه تهران 12/000/000 ریال برآورد شده یعنی 10 برابر کمتر و سوالی که پیش می آید این است که با این اعداد ارقام می توان مسائل موجود فرهنگی در حیطه آموزش های مهارتی را حل کرد؟

مهارت آموزی بخشی از رشد تربیتی دانشجویان است

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با عنوان اینکه یکی از دغدغه های بزرگ دانشگاه ارتقای خوابگاه ها و سلف سرویس های دانشجویی بوده که طی دوسال اخیر اتفاقات کم نظیری در این حوزه اتفاق افتاده است، گفت: باور ما بر این است آماده سازی جوانان برای حضور در بازار کار یک رشد تربیتی احتیاج دارد. وقتی اصطلاح رشد تربیتی را در ادبیات آموزشی به کار می بریم یک بخش از آن به مهارت هایی است که در کارگاه ها و کلاس ها با دانش های نظری و عملی جدید به دانشجویان داده می گردد که به خروجی این اقدامات رشد عقلانی می گویند و باعث این خواهد شد دانشجو در بازار کارآینده به موفقیت برسد، ولی همه این ها به تنهایی کفایت نمی کند چرا که آمادگی های دیگری از جمله رشد عاطفی و اجتماعی احتیاج است و این همان توجه به مسایل فرهنگی و تربیتی است که با توجه به بودجه بسیار پایین فرهنگی مغفول مانده است.

نقش دانشگاه فنی و حرفه ای آماده سازی جوانان برای حضور در جامعه و بازار کار است

صالحی با تأکید بر اینکه تربیت یک امر تصادفی نیست ادامه داد: برای رشد عاطفی و اجتماعی در بین دانشجویان باید در زمینه های مختلف از جمله ناهنجاری های عاطفی مثل خشم، ترس، استرس، پرخاشگری و .. به صورت عالمانه و عامدانه فکر کنیم و برنامه داشته باشیم چرا که دانشگاه کارخانه انسان سازی است و نقش دانشگاه فنی و حرفه ای آماده سازی جوانان برای حضور در جامعه و بازار کار است و این کار مهم حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی است.

وی در انتها بر لزوم توجه به فعالیت های تربیت بدنی و جسمانی تأکید و خاطر نشان کرد: اگر کوچکترین اختلالی در رشد جسمانی و ناتوانی جسمی دانشجویان وجود داشته باشد به شدت در بهره وری و آینده فعالیت در بازار کار خودش را نشان خواهد داد لذا باید در این زمینه هم برنامه ریزی مستمری صورت بگیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بودجه دانشگاه فنی وحرفه ای با شاخص های کیفی آموزش عالی فاصله دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه دانشگاه فنی وحرفه ای با شاخص های کیفی آموزش عالی فاصله دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید