نفس شما هنگام ورزش میگیرد؟

به گزارش گردشگران شاد، افرادی که عادت به ورزش کردن ندارند، هنگام آغاز ورزش دچار تنگی نفس یا سخت نفس کشیدن می شوند و سرعت تنفس آن ها به نوع ورزش آن ها بستگی دارد.

نفس شما هنگام ورزش میگیرد؟

شرایط تنفس و نفس کشیدن هنگام ورزش

به گزارش گردشگران شاد به نقل از میهن نوین، با گذشت زمان افراد بیشتری به این قضیه پی می برند که فعالیت فیزیکی یکی از بخش های مهم سبک زندگی سالم می باشد و ورزش نکردن یا انجام ورزش به صورت نادرست می تواند نفس کشیدن را حین ورزش سخت کند.

سختی تنفس هنگام انجام بازی های ورزشی می تواند عاملی برای ایجاد تنگی نفس، سرفه، باریک شدن راه گلو، خس خس سینه و گرفتگی بینی گردد. به طور کلی دلایل زیادی برای ایجاد مسائل تنفسی حین انجام فعالیت فیزیکی وجود دارد که در این قسمت از ورزش و تناسب اندام آن ها را آنالیز خواهیم کرد.

عملکرد تنفسی چگونه است؟

تنفس عملکرد های مختلفی دارد. اگر چه مهم ترین آن به صورت زیر است:

  • تحویل اکسیژن به بافت ها و از بین بردن بقایای دی اکسید کربن که توسط سلول ها ساخته شده است.
  • نگهداری مداوم از اسیدیته خون که توسط ph اندازه گیری می گردد.
  • طیف سالم ph بین 7.35 و 7.45 دارد. تنفس مسئول این است که این طیف را سالم نگه دارد.

هنگام ورزش چه اتفاقی برای تنفس می افتد؟

زمانی که ورزش می کنیم، عضلات دو فرایند را سازماندهی می نمایند. آن ها از اکسیژنی که از خون آمده است برای تحویل انرژی استفاده می نمایند تا بدن بتواند حرکات مختلف را انجام دهد. از آن جایی که آن ها کار زیادی انجام داده اند و انرژی را از دیگر فرایند ها گرفته اند، در نتیجه به اکسیژن احتیاج ندارند.

اگر چه این فرایند ها لاکتات فراوری می نمایند که در خون آزاد شده و آن را اسیدی می نماید. در طول این فرایندها خونی که در طول بافت های عضلانی جریان دارد، بدون اکسیژن و اسیدیته باقی می ماند. در نتیجه بدن را به خطر می اندازد.

خوشبختانه برای جلوگیری از این اتفاق، مغز دریافت نماینده هایی دارد که در طول بدن توزیع شده اند و نسبت به این تغییرات آگاهی دارند و باعث ایجاد شرایط زیر می شوند:

  • تنفس سریع تر که به وسیله افزایش سرعت تنفسی است.
  • تنفس عمیق تر که هوای بیشتری را برای هر نفس وارد ریه ها می نماید. به عبارت دیگر حجم ریه ها افزایش پیدا می نماید و بنابراین اگر حجم تنفس و سرعت آن افزایش پیدا کند، میزان تهویه هوا در ریه هم بالا می رود.

همه این فرآیند ها اتفاقات زیر را ایجاد می نمایند:

  • اکسیژن بیشتری به خون می رسد و احتیاجهای عضلانی را رفع می نمایند.
  • بدن شما دی اکسید کربن بیشتری را خارج می نماید.
  • اسید فراوری شده توسط عضلات را حذف می نماید و ph خون را ثابت نگه می دارد.

مراحل تنفس در طول ورزش

طبق مطالعات صورت گرفته محققان معین کردند که سه مرحله هنگام ورزش وجود دارد. در مرحله اول و دوم ناگهان سطح تهویه هوا افزایش پیدا می نماید تا بتواند جوابگوی فعالیت بدنی بالای فرد باشد. زمانی که به مرحله سوم نزدیک می گردد، سطح آن به حالت پایدار می رسد.

چرا نفس کشیدن هنگام ورزش کردن سخت می گردد؟

اگر به ورزش عادت نداشته باشید، در وهله اول احساس خفگی می کنید. اگر چه این موضوع کاملاً طبیعی است که سیستم تنفسی باید برای این که شرایط خونی را به سطح طبیعی برساند، خودش را تطبیق دهد و دچار تغییراتی گردد.

اگر به ورزش خود ادامه دهید، تنفس راحت تر می گردد و سپس بدن خودش را با شرایط جدید وفق می دهد و از طرف دیگر ورزش هایی که شدت های متفاوت دارند، شرایط مختلفی را ایجاد می نمایند.

هر چقدر که شدت ورزش شما افزایش پیدا کند، بدن شما طبعاً به آن عادت ندارد و احتیاجمند اکسیژن بیشتری است. بنابراین تنفس سریع تر انجام می گردد. البته حجم هوای دریافتی برای هر تنفس یکسان است و همان طور که می دانید ورزشکاران بسیار حرفه ای، سرعت تنفس پایین تری دارند اما سیستم تنفسی آنها تمرین داده شده است که هوای بیشتری را بگیرد. بنابراین تنفس آن ها عمیق تر است و هوا در مدت زمان طولانی تری داخل ریه ها باقی می ماند و بنابراین احتیاج آن ها به تنفس کمتر می باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سختی تنفس هنگام ورزش می تواند نشان دهنده عادت نداشتن شما به ورزش باشد.

اگر چه بسیار مهم است که به آن توجه کنید زیرا ممکن است گاهی اوقات نشان دهنده مسائل قلبی عروقی یا تنفسی باشد و بنابراین باید به علائم آن که ممکن است ایجاد مشکل کند، دقت کنید که شامل موارد زیر هستند:

  • تنگی نفس یا احساس خفگی که باید در حالت شدید ورزش را متوقف کنید.
  • خس خس کردن سینه یا سوت کشیدن هنگام تنفس.
  • سرگیجه یا از حال رفتن
  • احساس سفتی و سنگینی در قفسه سینه.

اگر هر کدام از این علائم را داشتید، هر چه سریع تر باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: جام جم آنلاین

به "نفس شما هنگام ورزش میگیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفس شما هنگام ورزش میگیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید