ششمین سال جنگ یمن؛ از رجزخوانی سعودی تا دستاوردهای مقاومت

به گزارش گردشگران شاد، خبرنگاران، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: در روز 25 مارس سال 2015 بود که عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی متشکل از 17 کشور متجاوز، جنگ متجاوزانه علیه یمن را کلید زد. سعودی ها این عملیات تجاوزکارانه علیه یمن را طوفان قاطعیت نام نهادند.

ششمین سال جنگ یمن؛ از رجزخوانی سعودی تا دستاوردهای مقاومت

درحال حاضر جنگ متجاوزانه علیه یمن توسط سعودی و متحدانش وارد ششمین سال خود شده است و این درحالی است که در طول 5 سال گذشته گروه های مقاومت دستاوردها مهم و متعددی را علیه متجاوزان محقق ساختند. این درحالی است که در طول این مدت همچنین در نتیجه جنایت های متجاوزان علیه غیرنظامیان، فجایع بسیار عظیمی در یمن رقم خورد و حقوق بشر به طور کامل در این کشور نقض شد. در هر صورت، عمده دستاوردهای یمنی ها در جریان جنگ نابرابر سعودی علیه آنها طی 2 سال گذشته محقق شده است.

درهمین راستا، در جریان یکی از عملیات های مذکور، نیروهای مقاومت یمن پیروز شدند فرودگاه استراتژیک ابها در جنوب عربستان را با موشک کروز هدف قرار دهند. حملات موشکی گسترده یمنی ها به فرودگاه های سعودی این واقعیت را نشان می دهد که دشمن سعودی درحال حاضر با یک قدرت بازدارنده فزاینده از سوی یمنی ها روبرو است؛ قدرتی که البته ریاض تمام کوشش خود را برای تضعیف آن به کار گرفته اما توفیقی حاصل ننموده است.

افزون بر این، در طول سال گذشته پایگاه مهم و استراتژیک ملک خالد در جنوب عربستان از طریق قاصف 2k یمنی ها هدف حملات شدید نهاده شد. این درحالی است که پیش از آن نیز پایگاه مذکور چندین مرتبه توسط نیروهای مقاومت یمن هدف نهاده شده بود. تحقق همین دستاوردها موجب ایجاد آشفتگی در صفوف متجاوزان شده است؛ به گونه ای که آنها با مطرح ساختن ادعاهای واهی کوشش می نمایند تا قدرت روزافزون ارتش و کمیته های مردمی یمن را تحت الشعاع قرار دهند.

اما این خاتمه کار نبود، چراکه یمنی ها ضربه دردناک دیگری را در طول این مدت به متجاوزنا سعودی وارد نموده اند. درهمین راستا، نیروهای مقاومت یمن عملیات گسترده ای را علیه مواضع سعودی و مراکز حساس و استراتژیک آن ترتیب دادند. این عملیات به عنوان عظیمترین عملیات پهپادی یمن علیه مواضع سعودی در عمق خاک این کشور شناخته می گردد.

درهمین ارتباط، حدود 6 ماه پیش یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن جزئیات عظیم ترین عملیات پهپادی یمن در عمق خاک عربستان را اظهار داشت. وی اظهار داشت: ارتش یمن اظهار داشت با 10 پهپاد تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داد. وی گفت: این عملیات در چارچوب عملیات بازدارنده شماره یک انجام شد. سریع ادامه داد: در این عملیات حوزه نفتی و پالایشگاه الشیبه از شرکت های وابسته به آرامکو هدف نهاده شده است. وی همچنین از شرکت های خارجی خواست که از اهداف مهم در عربستان سعودی خارج شوند.

میدانی که توسط یمنی ها هدف نهاده شد از اهمیت استراتژیک بسیار بالایی برخوردار است. این میدان در جنوب شرق عربستان سعودی واقع شده است. نکته قابل تأمل در مورد این میدان، این است که الشیبه تنها 10 کیلومتر از مرزهای جنوبی با امارات متحده عربی فاصله دارد. نکته قابل تأمل در مورد این میدان، این است که الشیبه تنها 10 کیلومتر از مرزهای جنوبی با امارات متحده عربی فاصله دارد.

از سوی دیگر، شرکت نفتی و عظیم آرامکو عربستان سعودی در سال 1998 فراوری نفت در میدان الشیبه را شروع کرد و در سال 2003 این شرکت نفتی به عربستان سعودی این امکان را داد تا از طریق این میدان، با شرکت های دنیای وارد معامله گردد. ظرفیت میدان نفتی و استراتژیک الشیبه برای فراوری نفت روزانه 500 هزار بشکه نفت است و همین موارد موجب شده است تا این میدان نفتی عظیم و راهبردی، هدف عظیمترین عملیات پهپادی نیروهای مقاومت یمن قرار گیرد و در نهایت نیز در آتش بسوزد.

علاوه بر آنچه که گفته شد، نیروهای مقاومت یمن در طول این مدت همچنین پیروز شدند اهداف استراتژیک در قلب ریاض، پایتخت عربستان را نیز هدف قرار داده و بدین ترتیب ضرب شست محکمی را به دشمن سعودی نشان دهند. در شهریور ماه بود که نیروهای یمنی با تعدادی پهپاد صماد 3 به هدف نظامی مهم در ریاض پایتخت عربستان انجام دادند. پس از این عملیات بود که یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اظهار داشت اهداف مهم و استراتژیک در ریاض از این پس در تیررس نیروهای مقاومت یمن قرار دارند.

در همین حال، قدرت نظامی ارتش یمن در مقابله با متجاوزان تنها در هدف قرار دادن اهداف متجاوز سعودی و اماراتی خلاصه نمی گردد، چراکه آنها دستاورد دیگری را نیز به دست آورده اند. پس از عملیات های پیروز پهپادی علیه مراکز نظامی و تأسیسات نفتی در عمق خاک عربستان به ویژه هدف قرار دادن میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه در جنوب شرق عربستان و در نزدیکی مرز امارات؛ یمنی ها ضربه مهلکی به آمریکا وارد کردند و آن هدف قرار دادن یک پهپاد پیشرفته آمریکایی بر فراز ذمار بود.

عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف دنیا عرب در تحلیلی در این باره می نویسد: غافلگیری های شوک آوری که البته برای آمریکا و متحد سعودی آن و سایر متحدانش در خلیج فارس خرسند نماینده نیست، یکی پس از دیگری رخ می دهد. دولت آمریکا به پیروزیت سامانه دفاع هوایی وابسته به ارتش یمن در سرنگون کردن پهپاد آمریکایی ام کیو 9 اذعان کرد؛ پهپادی که با یک فروند موشک پیشرفته در آسمان استان ذمار در جنوب شرقی صنعا سرنگون شد.

فارغ از دستاوردهایی که بدان اشاره شد، عملیات عظیم دیگری که یمنی ها علیه متجاوزان انجام دادند و به دنبال آن دستاورد عظیمی را محقق ساختند، عملیات نصر من الله بود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن توضیحاتی را در این خصوص ارائه نموده است.

یحیی سریع در این خصوص تأکید نموده است: عملیات نصر من الله در نجران را انجام دادیم و تعدادی از نظامیان سعودی را به اسارت درآوردیم. عملیات نظامی نصر من الله یکی از عظیمترین عملیات های نظامی از شروع جنگ، ضد سعودی ها محسوب می گردد. در جریان این عملیات سه تیپ دشمن به طور کامل نابود شد و مقادیر زیادی سلاح و مهمات از دشمن به غنیمت گرفته شد.

وی همچنین در مورد این عملیات گفت: پس از به اسارت درآمدن شمار زیادی از نیروهای دشمن، نیروهای ما در راستای تأمین امنیت و حفاظت اسیران از حملات دشمن اقدام کردند زیرا دشمن به دنبال هدف قرار دادن آنها بود. ما به خانواده های اسیران دشمن اطمینان می دهیم که ما اقدامات لازم را برای حمایت از آنها به عمل خواهیم آورد. نیروهای ویژه ما در راستای حمایت و پشتیبانی در محور نجران مشارکت کردند.

در هر صورت آنچه که در عرصه دستاوردها و پیروزیت های ارتش و کمیته های مردمی یمن در عربستان واضح به نظر می رسد این است که موازنه قدرت در جنگ نابرابر سعودی علیه یمن به طور کامل تغییر نموده است و هم اکنون این نیروهای مقاومت یمن هستند که می توانند سرنوشت نبرد کنونی را مشخص نمایند.

فارغ از آنچه که بدان اشاره شد، در طول سال های گذشته جنگ یمن سرشار از وقوع فجایع انسانی نیز بوده است؛ فجایعی که در نتیجه جنایت های هولناک سعودی رقم خورده است. حملات سعودی ها به یمن طی سالهای گذشته تنها به هدف قرار دادن مناطق مسکونی محدود و محصور نشد. جنگنده های متجاوز سعودی و متحدان آن، همچنین زیرساخت های یمن را مورد تجاوز نظامی گسترده قرار دادند. بسیاری از بیمارستانها، مدارس، دانشگاه ها، پل ها و راه های اصلی و همچنین نیروگاه های برق و … به صورت کاملاً عامدانه توسط سعودی ها و هم پیمانانشان در سایه سکوت دنیای بمباران شدند.

این درحالی است که قوانین بین المللی، جملگی بر لزوم اجتناب از هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت های کشورها در صورت وقوع جنگ، تأکید دارند. حملات سعودی ها به زیرساخت های یمن تا به امروز مسائل زیادی را برای مردم این کشور به وجود آورده و آنها را از رسیدگی به امور معمولی و زندگی روزمره خود بازداشته است. استفاده از تسلیحات جنگی ممنوعه بین المللی از جمله دیگر جنایت هایی است که عربستان سعودی و متحدان آن طی سالهای گذشته علیه مردم بی دفاع یمن مرتکب شده اند. متجاوزان از همان روزهای اولیه حمله به یمن از انواع و اقسام مختلف تسلیحات کشتار جمعی بهره برداری کردند که ازجمله مهمترین آنها بمب های خوشه ای مسحوب می گردد.

در همین ارتباط، سازمان عفو بین بین الملل در تاریخ 30 اکتبر 2015 صراحتاً گزارش داد که جنگنده های متجاوز سعودی از بمب های خوشه ای ممنوعه در مناطق مسکونی استفاده نموده است. پس از این تاریخ نیز گزارش های متعددی از سوی سازمان عفو بین الملل در مورد استفاده ریاض از تسلیحات ممنوعه در یمن منتشر شد.

از سوی دیگر، بر اساس آمارهای اخیر وزارت بهداشت یمن دو میلیون و نیم کودک دچار سوءتغذیه و سوءتغذیه حاد شده اند و نیم میلیون زن باردار یا شیرده به همراه نوزادانشان در معرض خطر هستند. همچنین 18 میلیون یمنی از ناامنی غذایی رنج می برند و 8 میلیون و چهارصد هزار نفر آنها با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند که از نظر دنیای در مرحله پنجم گرسنگی قرار دارند.

بر اساس گزارش پایگاه عرب زبان العهد، درحال حاضر 320 هزار بیمار نیازمند سفر به خارج برای درمان هستند که 42 هزار نفر آنها به دلیل عدم امکان این موضوع تا کنون فوت شده اند.

در همین زمینه رضیه راوح وزیر حقوق بشر دولت نجات ملی یمن به پایگاه العهد گفته است: محاصره، بحران مالی، سختی رفت و آمد و بستن فرودگاه ها منجر به شرایط فاجعه باری برای بیماران شده است. بسیاری از موارد بیماری مسن وجود دارد که نمی تواند در داخل استان (صنعاء) رفت و آمد کند چه برسد به اینکه پانزده ساعت تا فرودگاه سیئون یا عدن را طی کند.

در هر صورت آنچه که واضح به نظر می رسد این است که سعودی ها پس از تغییر موازنه قدرت به نفع نیروهای مقاومت یمن در طول سال های گذشته، به صورت عامدانه هدف قرار دادن غیرنظامیان در این کشور را در دستور کار خود قرار داده اند و کوشش می نمایند تا فجایع بیشتری را در این کشور رقم بزنند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ششمین سال جنگ یمن؛ از رجزخوانی سعودی تا دستاوردهای مقاومت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ششمین سال جنگ یمن؛ از رجزخوانی سعودی تا دستاوردهای مقاومت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید