طفره ابربدهکار بانک مرکزی از دادن وثیقه، بلاتکلیفی بدهی 88 هزار میلیاردی دولت

به گزارش گردشگران شاد، در شرایطی که بانک مرکزی نمی تواند به میزان مناسبی اوراق بدهی دولت از بانک ها را خریداری کند، دولت به عنوان بزرگترین بدهکار بانک مرکزی از ارائه اوراق بدهی به ازای بدهی های قبلی خود به بانک مرکزی سر باز می زند.

طفره ابربدهکار بانک مرکزی از دادن وثیقه، بلاتکلیفی بدهی 88 هزار میلیاردی دولت

به گزارش گروه اقتصادی گردشگران شاد، عملیات بازار باز ابزاری است که براساس آن بانک مرکزی اقدام به خرید اوراق بدهی دولت نزد بانک ها کرده و یا هرگونه اجازه اضافه برداشت توسط بانک ها منوط به ارائه اوراق بدهی دولت به بانک مرکزی می شود.

بانک مرکزی در این قالب می تواند به ازای همه مطالبات خود از بانک ها و دولت، اوراق بدهی یا همان اوراق استاد خزانه دریافت کند. تبدیل کردن مطالبات بانک مرکزی از بانک ها و دولت این امکان را فراهم می کند که بانک مرکزی بتواند اوراق قابل معامله دولت را با هدف کاهش نقدینگی، بفروشد و یا برای افزایش نقدینگی خریداری کند.

کنترل نرخ سود در بازار بین بانکی، مدیریت نقدینگی و در نهایت کنترل تورم از اهداف اجرای این سازوکار است.

* سابقه 6 بار اجرای عملیات بازار باز

دستورالعمل عملیات بازار باز در 21 دی ماه سال 98 به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و 28 دی ماه اولین اقدام برای خرید اوراق بدهی دولت نزد بانک ها توسط بانک مرکزی انجام شد.

پس از آن بانک مرکزی 6 بار دیگر برای خرید اوراق اقدام کرد که سه بار پیروز به خرید اوراق شد و سه بار دیگر معامله بین بانک مرکزی و بانک ها به نتیجه نرسید.

در شرایط فعلی که حجم نقدینگی و نرخ رشد آن به میزان قابل توجهی (حدود 29 درصد) رسیده است، بانک مرکزی همچنان تقاضای خرید اوراق بدهی را روی پیشخوان بانک ها قرار می دهد و در واقع با این خرید به حجم نقدینگی و پایه پولی می افزاید.

* بدهی 88 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی بهترین بستر معامله اوراق

مسئولان بانک مرکزی در پاسخ به این نقد که چرا در مقطع کنونی بانک مرکزی فقط خریدار اوراق است، می گویند بانک مرکزی به تازگی شروع به اجرای عملیات بازار باز کرده است و اوراق بدهی دولت در اختیار ندارد؛ به همین دلیل فعلا باید خریدار اوراق باشد.

گفتنی است این در اختیار نداشتن اوراق در شرایطی است که براساس آمار های رسمی، بانک مرکزی تا انتها آذر ماه سال 98 رقمی بالغ بر 111 هزار و 300 میلیارد تومان از کل بانک ها و 88 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد و می تواند معادل همه این مطالبات را اوراق مطالبه کند.

در سیستم بانکی در شرایط فعلی، امکان تبدیل کردن همه بدهی بانک ها به اوراق وجود ندارد و اگر چنین الزامی برای بانک ها در نظر گرفته شود، توان تسهیلات دهی بانک ها به شدت کاهش یافته و نرخ سود سپرده و تسهیلات جهش خواهد کرد؛ بنابراین این راهکار معقول و منطقی نیست.

راهکار دوم راهکاری ست که هیچگونه آثار جانبی برای اقتصاد ایران ندارد و آن انتشار اوراق بدهی به ازای بدهی های انباشته دولت نزد بانک مرکزی است. در این روش دولت معادل 88 هزار میلیارد تومان از بدهی های قبلی خود به بانک مرکزی اوراق منتشر کرده و به بانک مرکزی می دهد.

با این کار در شرایط فعلی که اغلب بانک ها نیازی به اخذ نقدینگی از بانک مرکزی ندارند، بانک مرکزی صاحب 88 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولت می شود و هر زمان که لازم دید می تواند عملیات بازار باز را توسعه دهد و در صورت نیاز حجم نقدینگی را منقبض کند.

* دولت مصوبه شورای پول و اعتبار را زیر پا گذاشت

گفتنی است پیگیری ها از بانک مرکزی حاکی است، بانک مرکزی درخواست تبدیل همه بدهی دولت به اوراق را از دولت مطرح کرده است، اما دولت درخواست بانک مرکزی را نپذیرفته است. مسئولان بانک مرکزی بعد از رد این پیشنهاد درخواست کرده اند دولت به ازای بخشی از بدهی خود اوراق به بانک مرکزی بدهد، ولی این پیشنهاد هم مورد پذیرش دولت قرار نگرفته است.

این رد درخواست از سوی دولت در حالی اجرا شده است که دولت هزینه ای بابت انتشار این اوراق نمی پردازد و صرفا به ازای بدهی های قبلی به بانک مرکزی این اوراق منتشر می شود.

دولت برای ایجاد بدهی جدید و استقراض برای تامین کسری بودجه 99 مجوز انتشار 150 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی را اخذ کرده است، اما اینکه چرا دولت با این پیشنهاد مخالفت کرده است، هنوز معلوم نیست.

در واقع دولت با این کار مصوبه دی ماه شورای پول و اعتبار را بی اعتبار دانسته و آن را زیر پا گذاشته است و امکان اجرای مناسب عملیات بازار باز و مدیریت نقدینگی و تورم را از بانک مرکزی گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "طفره ابربدهکار بانک مرکزی از دادن وثیقه، بلاتکلیفی بدهی 88 هزار میلیاردی دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طفره ابربدهکار بانک مرکزی از دادن وثیقه، بلاتکلیفی بدهی 88 هزار میلیاردی دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید