طرز تهیه انواع شیرینی گردویی (پفکی، سنتی و روسی)

به گزارش گردشگران شاد، گردو صندلی ویژه در آشپزی و شیرینی پزی ایرانی دارد و استفاده از آن در انواع خوراکی ها نه تنها سلامت غذایی شان را بالا می برد بلکه باعث می گردد آن ماده خوراکی از طعم بسیار خوبی هم برخوردار گردد. در این بین از شناخته شده ترین و پرطرفدارترین شیرینی های سنتی و مجلسی ایران که با انواع مغزهای خوراکی به ویژه گردو تهیه می گردد، شیرینی گردویی است که در ادامه سه دستور تهیه برای آن ارائه داده ایم؛ حتما امتحان کنید!

طرز تهیه انواع شیرینی گردویی (پفکی، سنتی و روسی)

در این مطلب می خوانید:

طرز تهیه شیرینی گردویی سنتی ترک دار

طرز تهیه شیرینی گردویی پفکی

طرز تهیه شیرینی گردویی روسی

طرز تهیه شیرینی گردویی سنتی ترک دار

مواد لازم
کره 80 گرم
پودر قند120 گرم
آرد برنج100 گرم
مغز گردو برای تزیین
زرده تخم مرغ 1 عدد
پودر مغز گردو 120 گرم
دارچین ½ قاشق مرباخوری

روش تهیه شیرینی گردویی بازاری در خانه

  • برای تهیه شیرینی گردویی ابتدا کره را از یخچال بیرون می آوریم و می گذاریم تا با دمای محیط نرم گردد. سپس فر را روشن می کنیم و روی 175 درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا گرم گردد و زمانیکه می خواهیم شیرینی ها را در فر قرار دهیم معطل نشویم. پس از اینکه کره نرم شد
  • آن را در کاسه ای می ریزیم و پودر قند را به آن می افزاییم و با همزن خوب هم می زنیم تا یکدست شوند و کمی رنگ آن ها تغییر کند و بعد زرده تخم مرغ را اضافه می کنیم و مواد را هم می زنیم و دارچین را نیز می افزاییم و مواد را مخلوط می کنیم
  • و (به جای دارچین می توانید وانیل را جایگزین کنید)پودر گردو را به مواد اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا مواد کاملا به خورد هم بروند. آن وقت آرد برنج را چندبار الک می کنیم و به مواد مایه شیرینی می افزاییم و پیاپی هم می زنیم تا یکدست گردد.
  • و خمیر نرمی داشته باشیم که با دست به راحتی بتوانیم آن را به یک سمت کاسه جمع کنیم. کف سینی فر را کاغذ روغنی می اندازیم و به اندازه یک گردو از مایه شیرینی بر می داریم و با کف دودست به آن شکل می دهیم تا مثل یک دایره گردد و در سینی می گذاریم.
  • همه مایه شیرینی را به همین صورت آماده می کنیم و در سینی با فاصله می چینیم و روی آن ها نصف مغز گردو می گذاریم. کمی فشار می دهیم تا گردوها داخل خمیر برود و بعد پخت بیرون نیاید و سینی را داخل فر قرار می دهیم.
  • تا به مدت 10 الی 15 دقیقه بعد شیرینی ها پخته شوند.اگر تمایل دارید شیرینی خشکی داشته باشید باید اجازه دهیم شیرینی ها بیشتر در فر بمانند. شیرینی های آماده شده را بیرون می آوریم و خنک که شدند از روی کاغذ روغنی جمع می کنیم و در ظرف می چینیم.

نکته: در طرز تهیه شیرینی گردویی شکلاتی، شما باید 1 قاشق غذاخوری از آرد برنج را کم نموده و به جای آن پودر کاکائو اضافه کنید.

طرز تهیه شیرینی گردویی پفکی

مواد لازم
زرده تخم مرغ4 عدد عظیم
شکر یا پودر قند½ پیمانه
وانیل¼ قاشق چایخوری
گردو½ 3 پیمانه خرد شده
رنده پوست لیمو¼ قاشق چایخوری (پوست 1 عدد لیمو)

دستور تهیه شیرینی گردویی پفکی خوشمزه

  • ابتدا تخم مرغ ها را بشکنید و زرده و سفیده را از هم جدا کنید. شکر یا پودر قند را به زرده اضافه کنید و با هم زن برقی خوب بزنید.
  • حدودا 12 تا 15 دقیقه ای زمان میبرد تا مواد سفید و کشدار شوند.
  • درادامه گردو، رنده پوست لیمو و وانیل را افزوده و مواد را هم بزنید تا مخلوط شوند. فر را با دمای 160 درجه روشن نموده و سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و چرب نمایید.
  • با یک قاشق از مایه شیرینی بردارید و با فاصله داخل سینی بریزید، سینی را برای 10 دقیقه در فر قرار دهید تا شیرینی ها پخته و برشته شوند.

نکات مهم

  1. در این شیرینی از سفیده تخم مرغ استفاده نمی گردد.
  2. دقت کنید به محض پف کردن شیرینی فر را خاموش کنید. وقتی شیرینی آغاز به پف کردن میکند، روی شیرینی ترک میخورد و اگر زیاد در فر بماند ترک آن بیشتر میگردد. اگر هم زود در فر را باز کنید پف شیرینی میخوابد.
  3. نشانه پخته شدن این شیرینی این است که خیلی راحت از کاغذ و سینی جدا گردد. ولی اگر به کاغذ روغنی چسبیده باشد باید زمان پخت راکمی بیشترکنید.
  4. مقدار زدن زرده در این شیرینی بسیار اهمیت دارد و باید حدود 12 دقیقه ای زده گردد با این کار بوی زهم تخم مرغ از بین میرود و نیز زرده در کنار پودر قند انسجام پیدا میکند و هنگام ریختن در سینی وا نمیرود.
  5. گردوها را خیلی ریز خرد نکنید تا موقع خوردن طعم و بافت گردو حس گردد.

طرز تهیه شیرینی گردویی روسی

این شیرینی برای مناسبت های مختلف و یا برای صبحانه یا عصرانه بسیار مناسب است.

مواد لازم

کره

100 گرم
پودر قند4 قاشق غذاخوری
تخم مرغ2 عدد زرده
ماست5 قاشق غذاخوری
آرد2 لیوان
بکینگ پودر1/2 قاشق مرباخوری
وانیلکمی

دستور تهیه شیرینی گردویی روسی در منزل

  • کره و پودر قند را خوب می زنیم تا کرم رنگ گردد.
  • زرده ها همراه با کمی وانیل اضافه می کنیم و خوب می زنیم تا بوی زرده گرفته گردد.
  • بعد ماست را اضافه می کنیم.
  • در آخر آرد را کم کم اضافه می کنیم. بکینگ پودر را با لیوان اول می ریزیم ولی لیوان دوم را کم کم اضافه می کنیم چون ممکن است تمام آرد استفاده نگردد بعد با دست ورز می دهیم.
  • خمیر را یک ساعت استراحت می دهیم بعد گلوله های کوچک درست می کنیم.
  • کفگیر مخصوص شیرینی را روی حرارت ملایم گذاشته تا داغ گردد بعد خمیر را داخل آن گذاشته حدود سه دقیقه می پزیم
  • سمت دیگر کفگیر را هم یک دقیقه پخته از قالب جدا می کنیم.
  • کناره های اضافی شیرینی را با قیچی صاف می بریم
  • داخل شیرینی را با انواع کرم خامه فرم گرفته یا خامه صبحانه و عسل یا حلوا پر نموده و دو قسمت را به هم وصل می کنیم.

سخن آخر

شیرینی گردویی که یک شیرینی خشک و خوشمزه ایرانی است بخاطر گردوئی که دارد بسیار مقوی است که طرز تهیه این شیرینی را در این مطلب مشاهده کردید. شیرینی گردویی به دلیل اینکه کمی خشک است معمولا به همراه چای سرو می گردد.

پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال دستور تهیه های دسر سنتی با گردو هستید، مطلب طرز تهیه باسلوق با شیره انگور به 2 روش اصلی و سنتی و طرز تهیه خاگینه گردو و دارچین تبریزی (در فر و بدون فر) را نیز در انگیزه از دست ندهید!

منبع: مجله انگیزه

به "طرز تهیه انواع شیرینی گردویی (پفکی، سنتی و روسی)" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه انواع شیرینی گردویی (پفکی، سنتی و روسی)" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه انواع شیرینی گردویی (پفکی، سنتی و روسی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید